
Як оцінювати в інтегрованому курсі «Природничі науки»: поради та приклади
Оцінювання в інтегрованому курсі «Природничі науки. 7–9 класи» — це не лише перевірка знань, а насамперед підтримка учнівства в розвитку. Мета курсу співзвучна із завданнями природничої освітньої галузі й полягає у формуванні наукового світогляду, розвитку гнучкого та системного мислення, залученні школярів до досліджень і проєктної діяльності. Тому й оцінювання має бути орієнтоване не на констатацію помилок, а на виявлення прогресу: як учні чи учениці навчаються досліджувати, аналізувати, співпрацювати, робити висновки.
У природничій освітній галузі виділяють 3 групи результатів оцінювання.
Група результатів 1. Проводить дослідження природи
Учителю доцільно звертати увагу на такі показники:
- чи здатен школяр/школярка визначити проблему та сформулювати мету дослідження;
- чи висуває гіпотезу та пояснює її;
- чи виконує дослід відповідно до інструкцій;
- чи веде записи спостережень у вигляді таблиць, схем або графіків;
- чи формулює обґрунтовані висновки.
Для оцінювання можна застосувати такі види діяльності:
- дослідження у класі;
- моделювання природних явищ.
Інструменти оцінювання, які варто використати:
- чеклісти для самоконтролю учнів/учениць;
- рубрики з рівнями досягнень (наприклад: «мета сформульована чітко/частково/не визначена»);
- оцінювання якості ведення таблиць і висновків.
Приклад: завдання 5.2 «Порівняння розчинності речовини» (підручник «Природничі науки» для 8 класу, автори Ю. Мандренко, Т. Лісіцкая, Ю. Омелянчук, Я. Шуляк) дасть змогу оцінити одразу кілька компонентів: постановку мети, формулювання гіпотези, правильність проведення досліду, ведення спостережень та висновки.
Група результатів 2. Здійснює пошук та опрацьовує інформацію
Учителю доцільно звертати увагу на такі показники:
- чи вміє учень/учениця знаходити інформацію у підручнику, довідниках або в інтернеті;
- чи критично оцінює правдивість джерела;
- чи здатен/здатна узагальнити отримані дані й сформулювати висновок;
- чи використовує різні способи подання інформації (схеми, діаграми, інфографіка).
Для оцінювання можна застосувати такі види діяльності:
- робота з текстами підручника (рубрики «Основний навчальний матеріал», «Попрактикуйтеся», «Наука в дії»);
- підготовка постерів або мініпрезентацій;
- створення порівняльних таблиць.
Інструменти оцінювання, які варто використати:
- самооцінювання (школяр/школярка визначає, наскільки джерело було надійним);
- взаємооцінювання (групи аналізують постери одне одного);
- рубрики вчителя (оцінюється повнота пошуку, точність інформації, лаконічність викладу).
Приклад: завдання 4 у рубриці «Попрактикуйтеся» спонукає учнівство шукати додаткову інформацію, аналізувати її та знаходити оптимальний спосіб оформлення звіту.
Група результатів 3. Усвідомлює закономірності природи
Учителю доцільно звертати увагу на такі показники:
- чи володіє учень/учениця базовими поняттями та законами природи;
- чи може пояснити природні явища й процеси;
- чи здатен/здатна встановлювати зв’язки між явищами;
- чи вміє застосовувати знання у нових ситуаціях.
Для оцінювання можна застосувати такі види діяльності:
- інтерактивні вправи в електронному додатку на платформі іЗЗі;
- виконання завдань наприкінці кожного розділу «Перевір себе»;
- розв’язування задач із практичним змістом;
- дискусії на основі опрацювання рубрики «Наука в дії»;
- навчальні проєкти.
Інструменти оцінювання, які варто використати:
- усний зворотний зв’язок (коментар учителя до відповіді);
- тематичні мінітести;
- оцінювання проєктних робіт із використанням рубрик.
Приклад: аналіз інформації, поданої в рубриці «Наука в дії. Електронні імпланти», дасть можливість усвідомити актуальність проблеми протезування та науково–технічних шляхів її розв’язання в Україні та світі. Крім того, це спонукає учнівство шукати інженерні рішення й розвивати практичні навички.
Для зручності створили пам’ятку «Оцінювання за групами результатів». Її можна розмістити на робочому столі, щоб вона завжди була під рукою.
Отже, оцінювання у курсі «Природничі науки. 7–9 класи» доцільно здійснювати повноцінно, спираючись на критерії оцінювання результатів навчання (наказ МОН № 1093 від 02.08.2024).
Учителю варто комбінувати різні підходи — чеклісти, рубрики, само- та взаємооцінювання, усний і письмовий зворотний зв’язок. Це робить оцінювання прозорим, мотивувальним і ефективним для подальшого навчання.
Залишити коментар