
STEM–освіта без бар’єрів: як ми впроваджуємо робототехніку в інклюзивне середовище
Сьогодні українська освіта переживає значні зміни, пов’язані з реалізацією Нової української школи (НУШ). Школа, орієнтована на цінності дитини, її розвиток та самореалізацію, вже стала реальністю для багатьох, однак робота над впровадженням нових освітніх стандартів триває. І важливим кроком є те, як ми можемо забезпечити рівні можливості для учнів з особливими освітніми потребами.
Термін «діти з особливими освітніми потребами» — це діти, які потребують додаткової постійної чи тимчасової підтримки в навчанні із метою забезпечення їх права на освіту.
Одним із ключових завдань, які стоять перед освітньою системою України, є реалізація Державних стандартів та впровадження Концепції розвитку природничо–математичної освіти (STEM–освіти), затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 року № 960-р. Також передбачено виконання Плану заходів щодо реалізації цієї Концепції до 2027 року, затвердженого розпорядженням КМУ від 13 січня 2021 року № 131-р.
Ці документи визначають важливість впровадження STEM–освіти (наука, технології, інженерія, математика) як інструменту для розвитку критичного мислення, креативності, технічних навичок і вмінь 21 століття.
Для дітей з особливими освітніми потребами STEM–навчання відкриває нові можливості для практичного пізнання навколишнього світу, візуального та сенсорного навчання, а також міждисциплінарної інтеграції.
У такий спосіб STEM–освіта стає не тільки інструментом освітнього процесу, а й потужним засобом інклюзії та особистісного розвитку.
Особливо важливим завданням для учнів із порушеннями слуху та мовлення є їх залучення до активного навчання, а також зміцнення їхньої віри у власні сили, розвиток комунікативних і соціальних навичок. У цьому контексті робототехніка та програмування відіграють важливу роль як інструменти для інтеграції та особистісного розвитку дітей.
Щоб зацікавити школярів наукою, технікою та інженерією, ми створили гурток робототехніки RoboSTARS. Учні конструюють роботів, планетоходи, моделі Сонячної системи, транспортні засоби; знайомляться з поняттями енергії, простими механізмами; засвоюють основи фізики, математики, логіки та алгоритмів.
Навчання здійснюється з використанням конструкторів LEGO Education, а з 2023 року — також і VEX GO, які дають змогу поглибити знання та навички у сфері робототехніки, працюючи з хабами, датчиками та елементами програмування.
З вересня 2023 року гурток «RoboStars» активно співпрацює з Noosphere Engineering School. Головна мета цієї взаємодії — не лише розширення освітніх можливостей, а й підтримка соціалізації, формування самооцінки та відчуття особистої значущості у дітей з порушенням слуху та мовлення. Завдяки участі в освітніх і соціальних проєктах учні отримують досвід, який мотивує, надихає й розвиває.
У рамках цієї співпраці школярі беруть участь у майстер–класах із робототехніки, де не просто збирають моделі, а й знайомляться з основами електроніки. Наприклад, будуючи вежі з конструктора VEX GO, вони з’єднували елементи нитками, створюючи модель електричної мережі, яка вмикає світлові індикатори.
Окрім технічної складової, ми торкаємось і теми космосу: діти відвідали перегляд фільму «За небокраєм: велике космічне прибирання» й дізналися більше про екологічні проблеми Всесвіту. Ці знання стали основою для участі у Всеукраїнському конкурсі «Космічна спадщина UA», де наша команда посіла почесне ІІ місце.
Такі успіхи — це не просто перемоги. Ці досягнення надихають учнів: вони бачать, що можуть досягати високих результатів, коли в них вірять.
З квітня 2025 року учасники гуртка «Robostars» розпочинають новий етап — співпрацю зі школою програмування та робототехніки Gurtom під керівництвом Тетяни Ковальової, амбасадорки Noosphere VEX Events. Упродовж квітня–травня діти зануряться в інтенсивний STEM–курс на базі конструкторів VEX GO, що відкриє для них нові горизонти в галузі робототехніки.
На заняттях гуртківці не лише опановують основи програмування, а й знайомляться з роботою «розумних» двигунів, сенсорів (кольору, відстані, положення), перемикачів та сигнальних маячків. Усе це — через практику, створення справжніх механізованих прототипів: від моделей з колісною трансмісією до гуманоїдних роботів. А головне — здобуті знання ми обов’язково реалізуємо у власних командних проєктах.
Діти із захопленням долучаються до гурткової роботи з робототехніки «Robostars». Тут вони не лише проявляють ініціативу та працюють у команді, а й навчаються бути активною частиною суспільства. Спільна діяльність дає змогу їм відкриватися, починати комунікувати, вступати в діалог і взаємодіяти з іншими, відчуваючи себе потрібними.
Наша мета — не тільки навчити учнів робототехніці, а й допомогти їм соціалізуватися, знайти своє місце у спільноті та повірити в себе.
Робототехніка в нашому Центрі — це не лише про програмування чи конструювання, це ефективний інструмент соціалізації. Через командну роботу школярі навчаються взаємодіяти, висловлювати власні думки та чути інших. Навіть ті, хто мав труднощі з комунікацією, поступово відкриваються й стають активною частиною колективу.
Завдяки цьому вони починають мислити логічно, проєктувати та вдосконалювати свої ідеї. Але найважливіше — вони вірять у себе і відчувають свою цінність. Саме це є основою нашої роботи: не лише дати знання, а й допомогти кожній дитині відчути свою значущість у світі.
STEM–освіта без бар’єрів — це не мрія! Це вже наша реальність та сьогодення. І ми будемо продовжувати розвивати її далі.
Автор матеріалу:
Бондаренко Олександр
Вчитель вищої категорії
Комунального закладу освіти
«Навчально-реабілітаційний центр «Зоряний»
Дніпропетровської обласної ради