
Прокидаємось після канікул: активуємо учнів та учениць «магією» хімії
Літо закінчується. Вже незабаром стартує новий навчальний рік і, напевно, кожен з нас задумувався над тим, як зробити свої перші уроки дивовижними та ефектними, щоб учні та учениці запам’ятали і захопились цією дивовижною наукою з першого заняття.
За складною символікою та формулами науки ховається справжня магія перетворень. Ми бачимо її у виблиску кристалів, у шипінні реакцій та у складній будові молекул. Але як передати цей вогник захоплення школярам та школяркам, для яких хімія часто видається абстрактною та складною наукою? Як перетворити урок із монотонного заучування формул на захопливу пригоду?
Секрет криється у тому, щоб дати змогу їм доторкнутися до науки своїми руками. Адже майже щодня ми використовуємо соду для створення пухкого тіста, спостерігаємо, як розчиняються гранули кави у воді, чи просто споживаємо фрукти та ягоди, не задумуючись над хімічним складом. Познайомте ваших учнів та учениць з хімічною складовою вишні, малини чи полуниці чи шоколаду, кави або чаю, покажіть їм світ, де хімія оживає на кухонному столі та у їх власних долонях.
Хімія на кожному кроці: магія у простих речах
Покажіть НУШенятам, що хімія — це не щось далеке, що відбувається у колбах за зачиненими дверима лабораторій. Вона всюди: у їжі, яку ми їмо, у засобах, якими ми користуємось, у процесах, що відбуваються щомиті у повсякденному житті.
Магія своїми руками
Ніщо не замінить радості від справжнього, власноруч проведеного досліду, навіть найпростішого. І для цього не завжди потрібна складна лабораторія. Найдивовижніші реакції можна спостерігати, використовуючи найпростіші речі. Власноруч проведені дослідження роблять науку близькою та зрозумілою.
Пропонуємо декілька ідей для простих дослідів:
- Індикатор з червонокачанної капусти. Сік капусти змінює колір у кислому (рожевий) та лужному (синій, зелений) середовищі. Разом з вашими школярами перевірте pH соку лимона, розчину соди, мила.
- Хімічний «вулкан». Класика, яка ніколи не набридає, особливо ефектно виглядає на першому уроці. Сода + оцет = видовищне виділення вуглекислого газу, додавання барвників зробить дослід ще яскравішим.
- Чайний індикатор. Міцний чорний чай світлішає при додаванні кислоти (наприклад, лимона) і темнішає при додаванні лугу.

Такі досліди розвивають навички спостереження, вчать дотримуватися інструкцій і показують, що наука — це не щось далеке, а частина нашого життя.
Відчути хімію руками
Абстрактні поняття, такі як атомна будова чи просторова будова молекули, стають зрозумілими лише тоді, коли їх можна побачити і потримати в руках.
- «Розпізнай речовину». Об’єднайте школярів у групи та видайте пронумеровані зразки безпечних білих сипучих речовин (наприклад, кухонна сіль, цукор, крохмаль, сода). Їхнє завдання — ідентифікувати кожну речовину за допомогою простих якісних реакцій: розчинність у воді, взаємодія з оцтом, реакція з розчином йоду тощо.
- Моделі атомів або молекул. Запропонуйте створити моделі атомів чи молекул зі звичайних матеріалів (проволока та намистини, зубочистки чи сірники, пластилін або желейні цукерки).

Моделювання розвиває абстрактне мислення, дає розуміння просторового розміщення атомів чи молекул, створює цілісну картину світу.
Ще більше ідей для простих дослідів, проєктів, лепбуків ви зможете знайти у зошитах та посібниках з хімії від видавництва «Ранок», які створили досвідчені науковці та науковиці.
Отже, ключ до успішного вивчення хімії та появи «вогників» у погляді ваших учнів та учениць на уроках, полягає у комбінуванні дослідів із простих речовин, творчого моделювання, проєктів, створення лепбуків і в результаті ми отримаємо незабутню магічну подорож у світ хімії.
Найкращий урок — це той, на якому цікаво не лише дітям, а й самому вчителю чи вчительці. Коли очі горять у вас, цей вогонь неминуче запалить і серця ваших вихованців. І хто знає, можливо, саме у вашому класі зараз сидить майбутній великий вчений, чия любов до хімії почалася з простого досліду з капустою або власноруч зібраної моделі молекули.
Залишити коментар