
Надихаємо та аналізуємо: мотивація та рефлексія на уроках хімії та біології в концепції Нової української школи
Із впровадженням Нової української школи (НУШ) у вчителів з’явились нові виклики сьогодення — не просто передати знання НУШенятам, а запалити в них іскру до пізнання, навчити мислити критично та аналізувати власний навчальний поступ. Сучасні діти дуже активні користувачі гаджетів та інтернету. Щоб утримати їхню увагу під час уроку, ключовими інструментами на цьому шляху стають мотивація та рефлексія.

Мотивація: від здивування до зацікавлення
Як зробити хімію та біологію не просто переліком формул і термінів, а захопливою мандрівкою у світ природи та речовин?
Використовуйте проблемні питання, що спонукають до пошуку відповідей. Такий спосіб зацікавлення вдало застосовують автори підручників з біології для 7-го та 8-го класу (Ольга Тагліна, Андрій Самойлов, Ольга Утєвська, Людмила Довгаль).

Демонструйте досліди, навіть найпростіші, які здивують ваших учнів та учениць і спонукатимуть до подальшого пізнання хімічних чи біологічних явищ.

Застосовуйте інтерактивні методи: криголами, ігри, квести, філворди, проєктну діяльність, де школярі стають активними учасниками освітнього процесу. Продемонструйте зв’язок предметів із майбутньою професією чи глобальними проблемами, з екологією чи медициною. Завдання, пов’язані із життєвим досвідом, що розвивають ключові компетентності учнівства, пропонують до використання автори підручників з хімії для 7-8 класів О. Григорович та О. Недоруб. У цих вправах вдале поєднання хімії з різними сферами життя.

Пам’ятайте, особистий приклад вчителя, його щира зацікавленість предметом — найкращий мотиватор.
Рефлексія — це дзеркало, в якому дитина бачить свій прогрес. Концепція НУШ акцентує на важливості осмислення власного навчального досвіду. Після вивчення теми чи проведення експерименту запропонуйте учнівству відповісти на запитання: «Що нового я дізнався / дізналась?», «Що було найскладнішим?», «Як це пов’язано з тим, що я вже знаю?», «Де я можу застосувати ці знання?» Або ж використовуйте готові доробки від видавництва Ранок:
Щоденники спостережень, обговорення в малих групах, створення ментальних карт — ці методи допоможуть школярам усвідомити цінність здобутих знань та навичок.

Мотивація та рефлексія — це не окремі елементи уроку, а невід’ємні складові цілісного освітнього процесу в НУШ. Вони перетворюють вивчення хімії та біології на захопливу подорож світом науки, де кожен учень — активний дослідник, який розуміє мету свого навчання та бачить власні досягнення. Використовуючи у своїй практиці різні інструменти рефлексії та мотивації, ми виховуємо свідомих та вмотивованих особистостей, готових до викликів сьогодення.
Залишити коментар