
Меми і комікси: розвага чи ефективний інструмент для уроку?
Сучасні діти живуть у світі візуальної культури: Instagram, TikTok, YouTube та нескінченні меми — яскраві гумористичні зображення. Іноді, зображення на картинці учні й учениці сприймають та запам’ятовують швидше, ніж текст. Тому завдання сучасного вчителя і сучасної вчительки біології — не лише передати знання, а й знайти ті інструменти, які близькі та зрозумілі сучасному поколінню НУШенят.
На перший погляд, комікси та меми здаються розвагою, але вони можуть стати потужним освітнім ресурсом. Вони поєднують наочність, гумор і асоціативне мислення. А все, що викликає емоцію, запам’ятовується набагато краще.

Пропонуємо вам розглянути декілька способів застосування коміксів та мемів на уроках біології.
1. Комікси: маленькі історії про великі наукові відкриття
Комікси — це мінісценарії, які пояснюють складні процеси простою мовою. При вивченні біології їх можна використовувати для:
- Пояснення біологічних процесів.
Можна створити окремі історії про одноклітинні організми та спосіб їх життя, наприклад «Захоплива подорож амеби», тут можна ілюструвати фагоцитоз, утворення цисти чи поділ клітини.
- Вивчення будови клітини.
Комікс у стилі «місто–клітина»: ядро–мерія, мітохондрії–електростанції, рибосоми–фабрики, хлоропласти–сонячні батареї.
- Історія науки чи дослідження.
Замість звичайної біографії чи розповіді про наукове відкриття можна подати його у вигляді коміксу.

2. Мем як навчальний інструмент
Меми — це короткі, влучні повідомлення, які завдяки гумору миттєво запам’ятовуються. Під час вивчення біології вони стануть в пригоді, коли необхідно:
- Узагальнити матеріал.
Наприклад, після пояснення теми «ДНК і РНК» створити разом зі школярами та школярками мем: «ДНК — директор, РНК — занотовує завдання від директора, а рибосома очікує під дверима, щоб зчитати інформацію».
- Зняти напругу чи урізноманітнити урок.
Біологія часто здається складною, і мем може перетворити напруження в класі на позитивні емоції.
- Створити асоціацію.
Наприклад, картинка з лінивцем і підписом «Реакції ферментів без каталізатора» — це жарт, який закріплює поняття про роль ферментів.
3. Як створювати власні меми й комікси з учнями й ученицями
Для того, щоб ще ефективніше залучати учнів та учениць до творчості створюйте комікси і меми разом з ними, під час такого творчого процесу з’являться нові, цікаві та креативні ідеї. Використовуйте для створення звичайні кольорові ручки, олівці, фломастери або ж більш сучасні ресурси — створення з використанням технологій штучного інтелекту (ШІ).
Наприклад, використовуйте наступні форми організації роботи:
- Групова робота.
Об’єднуємо школярів і школярок у команди: одні створюють меми на тему яка вивчається, інші — комікси.
- Конкурс.
Хто зробить найкреативніший і водночас найінформативніший мем? Таке завдання викликає азарт і залучає навіть тих учнів та учениць , які зазвичай не дуже активні на уроці.
- Домашнє завдання.
«Придумай мем, до теми, яку вивчали в школі на уроці». Це перетворює повторення на гру та підвищує залученість дітей, розвиває творчість та креативність.
4. Переваги методу для вчителя:
- наочність: складні терміни стають зрозумілими та простими;
- мотивація: школярі та школярки починають чекати нових «смішних картинок» і легше сприймають матеріал;
- креативність: вчитель чи вчителька показує, що біологія — це не лише підручник, а й простір для уяви;
- актуальність: меми — мова сучасної молоді, і коли ми її використовуємо, то стаємо ближчими до учнів та учениць.
При створенні мемів чи коміксів варто пам’ятати про основні правила та дотримуватись їх — комікс має залишати чітку навчальну ідею, а не лише гумористичну картинку, спочатку — суть, потім — жарт.
Вивчаємо біологію з посмішкою
Меми та комікси — це сучасний спосіб зробити біологію зрозумілою та близькою. Вони дають змогу не лише запам’ятати терміни, а й полюбити сам процес навчання. Адже, у світі, де школярі та школярки щодня переглядають сотні картинок у соцмережах, вони звикли до сприйняття візуального, короткого, гумористичного матеріалу. І тоді замість думки про те, що біологія — складна наука, діти вважатимуть, що біологія це предмет, в якому можна проявити гумор, креатив та творчість у поєднанні з наукою.
Залишити коментар