Корекційно-розвиткова робота з дитиною з особливими освітніми потребами у дошкільній групі: ефективні ігри та вправи
Інклюзія — це не просто зміна освітньої системи, це зміна свідомості. Це шлях, який розкриває у нас найкращі людські якості: терпіння, милосердя, безумовну любов. Я вірю, що кожен вихователь, який відкриє своє серце для інклюзії, зможе збудувати для своїх маленьких вихованців світ, сповнений розуміння, дружби та щастя.
У світі дошкільної освіти ми, вихователі, щодня стаємо свідками дивовижних відкриттів та зростання. Але коли у твоїй групі з’являється дитина з особливими освітніми потребами (ООП), світ навколо ніби розширюється, а серце починає битися в новому ритмі. Це не просто «виконання нормативів» інклюзивної освіти — це справжнє занурення у світ емпатії, взаємодопомоги та безмежної любові.
У дошкільному віці гра є провідною діяльністю, а для дітей з особливими освітніми потребами вона стає ще й потужним інструментом розвитку та соціалізації. Важливо інтегрувати корекційно-розвиткову роботу в повсякденну діяльність групи, забезпечуючи індивідуальний підхід та створюючи сприятливе інклюзивне середовище.
У нашій групі 4-го року життя вже деякий час панує ця особлива атмосфера. З появою нашого сонечка, що має ООП, ми всі — і діти, і дорослі — пройшли неймовірний шлях. Звісно, на початку були питання, можливо, навіть деяка непевність. Як ми зможемо забезпечити найкращі умови? Як інші діти сприймуть її? Але дуже швидко ці сумніви розвіялись, залишивши місце лише для щирої цікавості та бажання допомогти.
Ось декілька ефективних ігор та вправ, які допомогли дитині з ООП успішно адаптуватися та розвиватися.
1. Ігри на розвиток дрібної моторики та сенсорного сприйняття
Розвиток дрібної моторики безпосередньо впливає на формування мовлення та пізнавальних процесів.
«Чарівна скринька»
Мета. Розвиток тактильного сприйняття, дрібної моторики, розширення словникового запасу.
Обладнання. Непрозора скринька, різні за текстурою предмети (м’ячик, шишка, камінчик, шматочок тканини, губка, іграшка).
Проведення. Дорослий кладе у скриньку кілька предметів. Дитина з ООП опускає руку в скриньку, навпомацки вибирає один предмет і намагається назвати його, не виймаючи. Потім виймає і перевіряє. Інші діти можуть відгадувати або описувати предмети.
Адаптація для ООП. Якщо дитина має труднощі з мовленням, вона може показати на картинку з цим предметом або просто описати його відчуття (гладкий, колючий).
«Знайди пару» з крупами
Мета. Розвиток тактильного сприйняття, уваги, пам’яті, дрібної моторики.
Обладнання. Дві однакові ємності з різними крупами (рис, гречка, манка, горох), дрібні іграшки або ґудзики.
Проведення. У кожну з двох ємностей з однаковою крупою заховати по одній однаковій іграшці. Запропонувати дитині знайти пару, занурюючи руки в крупу. Можна використовувати ложечки для пересипання.
Адаптація для ООП. Для дітей з підвищеною сенсорною чутливістю спочатку запропонувати пограти з однією крупою, поступово додаючи інші. Можна використовувати великі ємності для зручності.

2. Ігри на розвиток мовлення та комунікації
Сприяють формуванню активного словника, зв’язного мовлення та соціальної взаємодії.
«Ехо»
Мета. Розвиток слухового сприйняття, фонематичного слуху, наслідування мовлення.
Обладнання. Не потрібне.
Проведення. Вихователь говорить просте слово або коротку фразу («кіт», «біжить зайчик»). Дитина з ООП намагається повторити якомога точніше, як «ехо». Поступово збільшувати довжину фраз.
Адаптація для ООП. Починати з простих звуків або окремих складів (ау, му, ту-ту). Заохочувати будь–яку спробу повторення. Використовувати візуальні опори (картинки, жести).
«Розмова по телефону»
Мета. Розвиток діалогічного мовлення, рольової гри, соціальних навичок.
Обладнання. Іграшкові телефони.
Проведення. Вихователь пропонує дітям «подзвонити» один одному або вихователю. Можна обговорити прості теми: «Привіт, як справи? Що ти робиш?», «Ходімо гратися?». Дитина з ООП може спочатку слухати розмови, потім брати участь за допомогою вихователя.
Адаптація для ООП. Спочатку вихователь може «розмовляти» з дитиною, задаючи прості питання, на які вона може відповісти одним словом або жестом. Поступово заохочувати розширення відповідей.

3. Ігри на розвиток пізнавальних процесів
Спрямовані на формування уваги, пам’яті, мислення, уяви.
«Що змінилось?»
Мета. Розвиток зорової уваги, пам’яті.
Обладнання. 3-5 добре знайомих іграшок.
Проведення. Вихователь ставить на стіл кілька іграшок. Дитина з ООП уважно розглядає їх. Потім дитина закриває очі, а вихователь прибирає або змінює місцями одну іграшку. Дитина має назвати, що змінилось.
Адаптація для ООП. Починати з двох іграшок. Якщо дитина не може назвати, можна запропонувати показати на ту іграшку, яка зникла або змінилась.
«Знайди такий самий» (картинки, предмети)
Мета. Розвиток зорового сприйняття, уваги, здатності до порівняння та класифікації.
Обладнання. Картки з парними зображеннями (тварин, предметів), або однакові дрібні предмети.
Проведення. Розкласти перед дитиною кілька картинок або предметів, серед яких є дві однакові. Запропонувати знайти пару.
Адаптація для ООП. Спочатку використовувати контрастні та великі зображення/предмети. Зменшувати кількість варіантів, якщо дитині важко.

4. Ігри на соціалізацію та емоційний розвиток
Допомагають дитині взаємодіяти з однолітками, розуміти та виражати емоції.
«Покажи емоцію»
Мета. Розвиток емоційного інтелекту, розуміння емоцій.
Обладнання. Картки із зображеннями різних емоцій (радість, сум, злість, здивування).
Проведення. Вихователь показує картку з емоцією, а діти, зокрема дитина з ООП, намагаються її мімікою або жестами. Можна обговорити ситуації, коли виникає та чи інша емоція.
Адаптація для ООП. Починати з базових емоцій (радість, сум). Вихователь може допомогти дитині з ООП, показуючи приклад або направляючи її міміку.
«Дружні обійми»
Мета. Розвиток тактильного контакту, емоційної близькості, почуття приналежності до групи.
Обладнання. Не потрібне.
Проведення: Наприкінці заняття або, коли група втомилася, запропонувати дітям стати в коло і обійнятися, передаючи тепло та посмішки. Або кожен може обійняти сусіда.
Адаптація для ООП. Якщо дитина не любить обійми, можна запропонувати їй потиснути руку, дати «п’ять» або просто посміхнутися. Важливо поважати особисті кордони дитини.

Ці ігри та вправи є чудовим стартом для ефективної корекційно-розвиткової роботи. Пам’ятайте, що головне — це терпіння, індивідуальний підхід, позитивне підкріплення та співпраця з батьками. Створення атмосфери прийняття та підтримки дасть змогу кожній дитині почуватися комфортно та успішно розвиватися.
Ольга Глєбова,
вихователь І категорії
Глухівського дошкільного навчального закладу
(ясла-садок) «Журавка»
Глухівської міської ради в Сумській області
*Матеріал пройшов перевірку на достовірність фактів та унікальність тексту. Висловлені погляди є особистою позицією авторки і не обов’язково відображають офіційну точку зору видавництва «Ранок» чи редакції порталу.

Залишити коментар