Формувальне оцінювання до розділу 4 підручника Hallihallo! для 8(4) класу (авт. Світлана Сотникова, Ганна Гоголєва)
Ефективне вивчення іноземної мови неможливе без усвідомленого руху учнів і учениць до навчальної мети. Саме тому формувальне оцінювання в розділі 4 підручника Hallihallo! для 8(4) класу (авт. Світлана Сотникова, Ганна Гоголєва) стає не лише інструментом контролю, а й потужним засобом підтримки розвитку комунікативних умінь. Воно дає змогу школярам та школяркам бачити власний прогрес та активно впливати на результат навчання.

1. Навчальні цілі розділу через формулювання “Я можу…”
Підручник пропонує широкий спектр мовних дій, які легко трансформувати в індивідуальні цілі дітей. Наприклад:

Рекомендація для уроку №25 („Einkaufen und kochen“):
Попросіть учнів і учениць обрати 1-2 цілі, які вони хочуть досягнути саме сьогодні. Це підвищить мотивацію й персоналізує навчання.
2. Інструменти формувального оцінювання впродовж уроків розділу
А. “Мовне мікрозавдання” (5–7 хв.)
На початку уроку коротко перевіряємо готовність до нової теми. Приклади для уроку 24 (“Was isst du heute?”):
- Nenne drei Lebensmittel, die du zum Frühstück magst.
- Finde 4 Verben zum Thema „Kochen“im Text / in der Übung.
- Sortiere: gesund–ungesund.
Школярі та школярки виконують у парах, а потім — взаємна перевірка.
B. “Мінідіалоги з самооцінюванням”
Під час уроків 25–29 запропонуйте короткі комунікативні сценарії: покупка продуктів, замовлення в кафе, розповідь про рецепт.
Критерії для учнів і учениць (простими словами):

Діти ставлять позначки після діалогу, а вчитель лише коригує.
C. Чеклист до кулінарного проєкту (урок 26 “Wir kochen gern”)
Урок передбачає створення рецепта. Перед початком роботи школярі та школярки отримують чеклист:

Додатковий критерій (креативність): Bonus: Ich kann einen Tipp geben!
D. Взаємооцінювання “Меню нашого району” (урок 29 “Wo kann man essen?”)
Учнівство створює просте меню кафе або вуличної їжі. Після цього проводимо “дегустацію меню”: кожна група оцінює іншу за критеріями:
- ясність (розумію, що це за страва);
- відповідність стилю (страви певної кухні);
- реалістична ціна.
Рекомендація: дозволити 1 короткий коментар–комплімент + 1 пораду.
3. Підсумкове формувальне завдання до розділу
“Mein Ernährungsduide für Jugendliche” (мікропроєкт)
Кожна дитина створює власний мініпутівник здорового харчування підлітка німецькою мовою (формат: плакат, інфографіка, електронна картка).
Структура:
- 3 корисні страви (можна зі свого регіону);
- 2 речення про шкідливі звички;
- 1 порада (Imperativ!);
- 1 короткий діалог у кафе / магазині.
Самооцінка:

Важливо: проєкт — не оцінка роботи, а оцінка прогресу. Надаємо зворотний зв’язок, не ставимо бал.
Техніка “Die Rose”
Школярі та школярки можуть висловити свої враження від уроку, позначивши:
- Blüte — що вдалося, що сподобалося;
- Blätter — що нового дізналися;
- Dornen — які труднощі виникли.
Інструмент дасть змогу м’яко підсумувати урок і розвивати в учнів та учениць рефлексію. Методичну розробку за цією технікою можете переглянути за цим посиланням.

Більше технік формувального оцінювання ви можете знайти у розробці “Formative Bewertung im Deutschunterricht”.
4. Роль зворотного зв’язку
Формулювання, які варто використовувати на уроці:
- Du hast klare Sätze geschrieben.
- Tolle Wortwahl! Versuche, auch Imperativ zu benutzen.
- Dein Menü ist kreativ. Vielleicht kannst du noch Preise ergänzen?
Уникаємо фраз типу “неправильно”, “ти не вмієш”. Мета — не оцінити, а допомогти рухатися вперед.
5. Поради для вчителя і вчительки:
- плануйте час на рефлексію (2–4 хв. наприкінці кожного уроку);
- давайте вибір (завдання A або B);
- збирайте мовні помилки у “скарбничку” — аналізуємо раз на тиждень;
- заохочуйте учнів і учениць використовувати німецьку мову для оцінювання: “Gut gemacht!”, “Versuch noch einmal!”, “Super Idee!”.
Розділ 4 “Essgewohnheiten” пропонує природний контекст для формування мовленнєвих компетентностей школярів і школярок 8(4) класу та розвитку їхньої здатності комунікувати у щоденних ситуаціях: купувати продукти, описувати страви, створювати рецепти, робити замовлення в кафе. Особливо ефективним цей розділ стає за умови використання інструментів формувального оцінювання, що дасть можливість дітям бачити цілі навчання, коригувати свої дії, відстежувати власний прогрес, усвідомлено взаємодіяти в парі та в групі.
Стаття доступна не лише онлайн, а й у форматі PDF, який зручно зберігати, роздруковувати або використовувати під час уроків без доступу до інтернету.

Залишити коментар