
AI, технології VR й AR як засоби мотивації під час вивчення біології та екології
«Підготовка здобувачів освіти до майбутнього, де вкрай необхідна здатність ефективно комунікувати з AІ, володіти англійською мовою та розуміти принципи роботи сучасних технологій — це ключові конкурентні переваги»
Ольга Ензельт, фіналістка Glоbal Teacher Prize Ukraine 2024
Актуальність педагогічної ідеї. Реалізація концепції Нова українська школа (НУШ) є ключовою реформою в освіті України, спрямована на створення компетентнісного, інтегрованого, інноваційного, ефективного та особистісно-орієнтованого підходу до навчання. Ключова зміна для учнів/ учениць стосується підходів до освітнього процесу. Адже мета НУШ — виховати індивіда, інноватора, патріота та громадянина, який вміє ухвалювати відповідальні рішення та дотримується прав людини. Вважаю, що для досягнення мети головним завданням педагога є мотивація школярів шляхом впровадження сучасних освітніх трендів. Прагну, щоб учні були активними діячами, а не пасивними слухачами!
Отже, як сучасні освітні тренди допомагають мотивувати, розвивати ключові компетентності та критичне мислення в дітей під час вивчення біології та екології є актуальним питанням сьогодення.
Мета: показати широкі можливості використання сучасних освітніх трендів: AI, технології VR й AR як засоби мотивації під час вивчення біології та екології. (Вас також може зацікавити стаття «Інтерактивнi та AI-інструменти для вчителiв»)
Мета реалізується шляхом вирішення наступних завдань:
- підібрати ресурси та інструменти для впровадження сучасних освітніх трендів: AI, технології VR й AR під час вивчення біології та екології;
- презентувати авторську систему організації навчання;
- висвітлити результативність та ефективність запропонованої педагогічної ідеї.
Об’єкт ідеї: AI, технології VR й AR.
Предмет ідеї: ресурси та інструменти для впровадження сучасних освітніх трендів: AI, технології VR й AR під час вивчення біології та екології.
Новизна педагогічної ідеї: інтеграція сучасних освітніх трендів: AI, технології VR й AR для мотивації учнів/ учениць та підвищення якості біологічно-екологічної освіти.
Практична реалізація педагогічної ідеї: біологія по-новому: інтерактив, дослідження, практика шляхом впровадження сучасних освітніх трендів як засоби мотивації школярів/ школярок:
- АІ (artificial intelligence) — це галузь інформатики, яка займається розробкою інтелектуальних машин, здатних виконувати завдання, які зазвичай потребують людського інтелекту. Інша назва — штучний інтелект (ШІ);
- AR (augmented reality) — це технологія доповненої реальності, яка інтегрує віртуальне й реальне, взаємодіє у дійсності та працює в 3D;
- VR (virtual reality) — це технологія віртуальної реальності, що дозволяє створювати штучне середовище, з яким можна взаємодіяти.
Презентую авторську інтелектуальну карту з ресурсами та інструментами для впровадження сучасних освітніх трендів у біології та екології, результат можна переглянути за гіперпосиланням: Сучасні освітні тренди в біології та екології та показано на рис. 1:

Презентую авторську систему організації навчання, використовуючи сучасні освітні тренди:
- гейміфікація з технологіями AI: на мотиваційному етапі уроку під час активізації пізнавального інтересу на ігровій навчальній платформі Kahoot! Запрошую учнів/ учениць позмагатися з АІ. Для цього створюю гру за допомогою готових шаблонів та надсилаю гіперпосилання;
- чат-боти використовую для організації школярів/ школярок до пошукової роботи на етапі вивчення нового матеріалу, який значно покращує освітній процес, робить його інтерактивним. Важливо навчити перевіряти інформацію на автентичність, тобто позбавлятися фейків. Для цього пропоную дітям групову роботу, де перші працюють із чат-ботами, а інші з матеріалом підручника, відеоматеріалом і обмінюємося інформацією, робимо порівняння, аналіз та висновки;
- технологію AR застосовую на мотиваційному етапі або під час виконання інтерактивних завдань у центральній частині уроку, де учні 7,9-11-их класів вивчають біорізноманіття, скануючи телефоном зображення і за допомогою мобільних застосунків ідентифікують рослини, тварини і гриби; у 8 класі завдяки застосунку Anatomy 3D Atlas доповнюємо підручник з анатомії людини;
- технологія VR: VR-tours є невід’ємною частиною уроку, починаючи з інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» 5-6-их класів, що дає змогу телепортуватися в різні місця по всьому світу, подорожувати в часі між сезонами або зменшитися, щоб здійснити екскурсію всередині біологічних об’єктів за допомогою комп’ютера чи телефона.
Створено відеозапис фрагментів уроків біології та екології у дистанційному форматі за допомогою програми Zoom та розміщено на каналі YouTube з метою апробації педагогічної ідеї. Результат можна переглянути за гіперпосиланням SierikBiology.
Результативність та ефективність, представленої освітньої практики, презентовано у вигляді моніторингу успішності. Результат показано на рис. 2:

КЗ «Чугуївський ліцей № 2» з біології та екології
Так, середній бал успішності з біології та екології у 2023-2024 н. р. становить 9,02, а у 2024-2025 н. р. за І семестр — 9.26. Отже, якість біологічно-екологічної освіти із впровадженням сучасних трендів: AI, технології VR й AR підвищилась за найменших витрат часу.
Отже, використання сучасних освітніх трендів: AI, технологій VR й AR як засіб мотивації під час вивчення біології та екології є ефективним і результативним, про що свідчить підвищення успішності учнів.
Авторка матеріалу:
Сєрік Ольга Вадимівна
Учителька біології
Комунальний заклад «Чугуївський ліцей № 2» Чугуївської міської ради Харківської області
Сєрік Ольга Вадимівна
15.05.2025
Дякую видавництву Ранок за можливість співпрацювати!
Залишити коментар