Як викладати історію у 7 класі НУШ
Вже у вересні розпочнеться навчання у 7 класі НУШ. Тому виникає логічне запитання: а що ж змінилося? Адже історія та сама. Змінився підхід до навчання. Про ці нові підходи та нове бачення ми розповімо Вам далі.
Мабуть у багатьох вчителів НУШ асоціюється з компетентнісним підходом. Раніше акцент робився на засвоєння знань та навичок, тепер же на розвиток ключових компетентностей, таких як критичне мислення, здатність до співпраці, комунікативні навички та вміння вирішувати проблеми.
Нагадаємо, що до ключових компетентностей Нової української школи (НУШ) належать:
Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Дитина висловлює свої думки, почуття і погляди як усно, так і письмово, розуміє поняття та факти, реагує на соціальні та культурні явища мовними засобами.
Спілкування іноземними мовами. Учень/учениця розуміють іноземну мову, і викладають свої думки іноземною мовою. Взаємодіє у різних соціальних і культурних контекстах, будучи посередниками у міжкультурному спілкуванні.
Математична компетентність. Використання логічного та алгоритмічного мислення для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності, розуміння та використання простих математичних моделей.
Основні компетентності у природничих науках і технологіях. Розуміння наукової основи природи і сучасних технологій. Застосування наукового методу у практичній діяльності. Спостереження, аналіз, формулювання гіпотез, збір даних, проведення експериментів та аналіз результатів.
Інформаційно-цифрова компетентність. Впевнене і критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій для створення, пошуку та обробки інформації, обмін інформацією у публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, алгоритмічне мислення. Робота з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеки, знання основ програмування, розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).
Уміння вчитися впродовж життя. Активне шукання нових знань, розвиток нових умінь та навичок, організація власного та колективного процесу навчання, ефективне управління ресурсами та інформаційними потоками, визначення навчальних цілей та шляхів їх досягнення. Дитина конструює свою власну траєкторію навчання, оцінює результати і має здатність до навчання протягом усього життя.
Ініціативність і підприємливість. Дитина проявляє творчість, генеруючи нові ідеї та ініціативи, успішно втілює їх для поліпшення свого соціального статусу та благополуччя, а також сприяє розвитку суспільства і країни. Вона раціонально використовує ресурси та ефективно управляє індивідуальними заощадженнями. Приймає обґрунтовані рішення щодо зайнятості, фінансів та інших аспектів свого життя.
Соціальна та громадянська компетентності. Навички конструктивної соціальної поведінки у громадському житті, сім’ї, на роботі. Вміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів. Повага до законів і прав людини, підтримка соціокультурного різноманіття
Обізнаність та самовираження у сфері культури. Розуміння творів мистецтва, формування власних мистецьких смаків, вираження ідей, досвіду та почуттів за допомогою мистецтва. Глибоке розуміння своєї національної ідентичності, повага до культурного різноманіття.
Екологічна грамотність і здорове життя. Передбачає усвідомлення основи екологічного природокористування, дотримання правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів, розуміючи важливість збереження природи для сталого розвитку суспільства.
Інноваційність. Передбачає відкритість до нових ідей, ініціювання змін у близькому середовищі (клас, школа, громада тощо), формування знань, умінь, ставлень, що є основою компетентнісного підходу, забезпечують подальшу здатність успішно навчатися, провадити професійну діяльність, відчувати себе частиною спільноти і брати участь у справах громади.
Більше про те, як реалізувати кожну компетентність на уроках історії Ви можете прочитати на нашій ФБ сторінці.
Змінилась структура уроку. Раніше більшість уроків були у вигляді лекцій з письмовими та практичними завданнями, та опрацюванням параграграфів, де увага була прикута до вчителя. У НУШ головними на уроці є діти, а вчитель направляє їх. Використовуються інтерактивні методики, такі як групові проекти, дискусії, рольові ігри та практичні завдання. Тепер про княгиню Ольгу розповідає не вчитель, а учні.
Як же реалізувати інтерактивне навчання на уроці історії України.
Проєктне навчання. Учні працюють у групах над дослідженням певного історичного періоду, події або постаті і представляють результати у вигляді презентацій, постерів або мультимедійних проектів. Наприклад проєкт про культуру, повсякденне життя Русі кінці ІХ – ХІ ст, міжнародні зв’язки, або ж про історичну постать.
Історичні симуляції. Створення умов, що імітують історичні події, де учні можуть приймати рішення і бачити їх наслідки. Наприклад симуляція Любецького з’їзду, що було б якби Володимир Мономах не закликав до боротьби з половцями та не ввів поняття вотчини? Або як би розвивалась Русь, якби не було монгольських набігів?
Ігрові методи. Використання освітніх ігор, квестів та вікторин для закріплення знань. Використовуйте різні додатки, до речі багато завдань Ви знайдете на освітній платформі іЗЗі. Створюйте цікаві історичні квести, де учні шукають «скарби» через виконання завдань, пов’язаних з історичними подіями.
Віртуальні екскурсії. Середньовічна історія України зберегла багато пам’яток, розповідайте про Софію Київську мандруючи по ній. Відвідайте Чернігів, Київ, Львів знаходячись у класі.
В Новій українській школі змін зазнали і навчальні матеріали. Тепер, окрім друкованих підручників та матеріалів, є інтерактивні додатки та платформи, які урізноманітнюють навчання та відповідають потребам сучасних учнів та учениць. Підручники видавництва «Ранок» містять посилання на цікаві відео від Акіма Галімова, а також освітню платформу іЗЗі, де вчителі та учні знайдуть чимало цікавих завдань, вправ, ігор, віртуальних екскурсій та багато іншого.
Виховний процес також зазнав змін. Раніше основою виховання були дисципліна та дотримання правил: сидіти рівно, піднімати руку тощо. Тепер, акцент робиться на цінностях демократії, прав людини, відповідального громадянства та екологічної свідомості. Рівно сидіти вже не обов’язково, головне щоб учень не заважав іншим і поважав їхні кордони.
Отже на що потрібно звернути увагу вчителя. Перш за все змінити підхід до викладання, переключити фокус уваги на учнів, головні тепер вони. Чуйте учнів, прислухайтеся до них, підтримуйте їхнію творчость, не критикуйте, а направляйте. Вчитель – це друг та наставних. Дотримуючись цих принципів, ми зможемо будувати нове майбутнє в Новій українській школі.