Штучний інтелект в освіті: інноваційні можливості та виклики для сучасних вчителів
Сучасний світ рухається вперед, і технології відіграють у цьому процесі ключову роль. Однією з найбільш революційних технологій, яка вже зараз змінює різні галузі, є штучний інтелект (ШІ). Він впливає на освіту, трансформуючи традиційні підходи до навчання та відкриваючи нові можливості для учнів і педагогів.
Між іншим, вже на цьому тижні ми проводимо літній інтенсив на тему «Штучний інтелект – асистент вчителя у новому навчальному році», де Ви зможете дізнатися більше про ці інноваційні можливості.
Сьогодні ШІ стає незамінним помічником для вчителів, суттєво полегшуючи їхню роботу. Він допомагає не лише у підготовці та проведенні уроків, а й в аналізі успішності школярів, адаптації навчальних матеріалів до індивідуальних потреб учнів, наданні своєчасного зворотного зв’язку та виконанні багатьох інших важливих завдань.
Впровадження цього інструменту дає змогу автоматизувати безліч процесів під час підготовки до уроків. Наприклад, на основі презентації можна згенерувати запитання до тестів або створити 30 варіантів карток із завданням для школярів тощо.
Використовуючи великі мовні моделі та генеративні системи штучного інтелекту, вчитель може розробляти календарні плани, конспекти уроків, дидактичні матеріали, інтерактивні презентації з вмістом, карти знань, тексти завдань, а також адаптовані завдання з рішеннями. Як штучний інтелект може бути використаний конкретно на уроках географії, Ви можете дізнатися з нашого матеріалу «Штучний інтелект на уроках географії». Крім того, ШІ дає змогу створювати аудіоматеріали та персоналізовані навчальні плани, що враховують індивідуальні потреби кожного учня.
Існують інструменти, які можуть генерувати відеоролики на основі запропонованого матеріалу.
Системи штучного інтелекту здатні аналізувати різноманітні дані, виявляючи теми, які спричиняють у школярів труднощі в сприйнятті. Вони можуть детально оцінювати відповіді та результати навчання, щоб визначити прогалини в знаннях.
Якщо вчитель використовує гейміфікацію під час уроків, то системи ШІ можуть допомогти в генерації місій та завдань для квестів. Щодо цього більш детально пропонуємо прочитати в наших матеріалах: Від теорії до практики: створення інтерактивних вправ засобами LearningApps та Захопливі вікторини з Kahoot: інструкція для новачків. Крім того, можна створювати аватарки, генерувати значки та бейджі, нагороди та бонуси, завдяки нейромережі Playground, як це зробити ми розповідали в нашій розробці.
Під час вивчення програмування можна згенерувати код, а потім разом з учнями перевірити його на коректність та спробувати оптимізувати або запропнувати свій варіант.
Технології штучного інтелекту пропонують значні переваги для інклюзивного навчання. Вони здатні адаптувати навчальний матеріал, стиль, рівень складності та темп під індивідуальні особливості кожного учня, враховуючи його потенціал, здібності, потреби та інтереси. Це дозволяє створювати персоналізовані навчальні траєкторії, що сприяють розвитку учнів та покращенню їхньої успішності.
Залежно від функціонального призначення, генеративні системи штучного інтелекту в освітньому процесі поділяються таким чином:
- Великі мовні моделі (універсальні засоби для роботи з текстом) DeepAi, text.corect.
- Генерація та редагування зображень (інструменти для підготовки дидактичних матеріалів) DALLE-E, Recraft.
- Тривимірна графіка (платформи для розробки 3D-моделей) Blender, Autodesk.
- Дизайн і схематична візуалізація (інструменти для створення інфографіки, колажів, ментальних карт тощо) Canva, Lucidchart.
- Презентації (рішення для генерації текстових матеріалів) Desing Ai, Beautifulai.
- Відео (ресурси для створення навчальних матеріалів у відеоформаті) Pika, Camtasia.
- Аудіо (засоби для генерації музики, озвучення, обробки голосових записів) Soundraw, aimusicso.
- Спеціалізовані інструменти для окремих галузей знань.
Вибір систем ШІ для роботи
Педагоги можуть використовувати такі орієнтовні запитання для ефективного вибору сервісів ШІ:
- Яке основне призначення та функціональні можливості обраної системи?
- Чи доступний україномовний інтерфейс і, чи підтримує введення запитів українською мовою?
- Чи передбачено безоплатний режим використання?
- Наскільки зручний і зрозумілий інтерфейс для користувачів?
- Чи забезпечений захист учнів від небезпечного контенту?
- Які дані збираються, і чому це важливо? Докладніше ми розповідали в нашому матеріалі Соціальні мережі — пастки цифрового світу.
- Які додаткові ресурси, такі як навчальні матеріали, доступні для повноцінного використання сервісу?
Також важливо враховувати педагогічну доцільність використання систем ШІ:
- Чи відповідає обрана система штучного інтелекту цілям навчання та досягненню очікуваних результатів?
- Які освітні завдання підтримує цей інструмент: генерування контенту, оцінювання знань та навичок учнів, надання зворотного зв’язку тощо?
- Чи забезпечує засіб зворотний зв’язок для поглиблення знань та вдосконалення навичок?
- Чи адаптується система до індивідуальних потреб кожного школяра?
- Чи заохочує цей інструмент учнів до критичного мислення та аналізу інформації?
- Чи можуть школярі з особливими освітніми потребами використовувати такі платформи?
- Чи доступна система ШІ для всіх учнів, незалежно від їхнього соціально-економічного статусу?
- Чи сумісний цей інструмент з іншими технологіями та обладнанням, що використовуються в закладі освіти?
Під час інтеграції штучного інтелекту в освітній процес, важливо навчати учнів критично оцінювати інформацію, яку вони отримують із таких систем, а також пояснювати принципи їхньої роботи та можливі упередження. Варто обирати прості й інтуїтивно зрозумілі інструменти штучного інтелекту, які не вимагають глибоких технічних знань для використання.
Сьогодні доступно безліч сервісів штучного інтелекту, але із часом деякі з них можуть зникати, змінювати умови застосування або ж зʼявлятимуться нові. Вчителям важливо постійно досліджувати та вибирати найкращі засоби для роботи, орієнтуючись на свої потреби та доступні ресурси.
Приклади ШІ, яким Ви можете користуватися у своїй роботі:
ChatGPT (OpenAI) є універсальним інструментом для генерації тексту, здатний створювати його таким наче він написаний людиною. Може застосовуватися для розроблення контенту, планування подорожей, генерації відповідей на запити та багато іншого.
Google Gemini – це новітній AI-інструмент від Google. Використовується для генерації тексту, створення зображень, інтеграції з такими сервісами, як YouTube, Google Maps, Gmail тощо.
Microsoft Copilot – це AI-асистент, інтегрований у продукти Microsoft 365, такі як Word, Excel, PowerPoint та інші. Він допомагає користувачам у створенні та редагуванні контенту, аналізі даних та розробці візуального матеріалу.
Ideogram спеціалізується на генерації зображень на основі текстових запитів. Це потужний інструмент для створення візуального контенту.
Freepik Pikaso дає змогу створювати картинки на основі текстових інструкцій або наданих ескізів, що робить його ідеальним для дизайнерів та педагогів.
Vizcom використовується для створення ілюстрацій, графіки та інших візуальних матеріалів на основі текстових описів.
Restorephotos цей сервіс використовується для відновлення та покращення якості старих фотографій, роблячи їх чіткішими та більш деталізованими.
Palette з допомогою цього засобу користувачі можуть автоматично додавати кольори до чорно-білих зображень, відновлюючи їхній первісний вигляд.
Vidnoz AI інструмент дає змогу створювати навчальні відео з озвученням, що ідеально підходить для освітніх цілей.
Pixverse допомагає створювати короткі відеоролики на основі текстових інструкцій, що підходить для навчання.
Voice Changer використовується для модифікації голосу в реальному часі, створення звукових ефектів та аудіо.
Wepik швидко створює професійні презентації на основі текстових запитів.
Kazka Fun допомагає створювати казки завдяки інструкціям, які Ви напишете, що корисно для педагогів та батьків.
DeepL перекладач на основі штучного інтелекту, використовується для точного перекладу текстів на різні мови, зокрема з української на інші мови та навпаки.
Впровадження штучного інтелекту в освіту відкриває широкі можливості для покращення якості навчання та підвищення ефективності роботи вчителів. Однак, разом із цими перевагами виникають і нові виклики, які вимагають критичного підходу до вибору та використання інструментів ШІ.
Залишити коментар