Розвиток цінностей на уроках ЗБД
“Дайте мені точку опори, і я переверну Землю” Архімед
Кожна людина – індивідуальна, тобто вона має лише їй властивий набір якостей, характеристик, цінностей, інтересів та мету, що робить її унікальною та особливою.
Саме цінності формують наш спосіб мислення, впливають на наш вибір та надають сенсу нашим діям. Якщо ми сьогодні навчимо наших учнів опиратися на їхні цінності, то в майбутньому отримаємо випускників, здатних забезпечити свій та суспільний добробут.
Як же формувати та плекати цінності в освітньому середовищі?
- Персоналізувати навчальний досвід.
- Детально описати, що ми розуміємо під певною цінністю.
- Знайти переконливі аргументи для її втілення.
- Застосувати діяльнісний підхід.
- Поставити собі ціль та прописати кроки її втілення.
Персоналізувати навчальний досвід означає:
- Прописати особисту освітню траєкторію: наші освітні плани, чого ми хочемо навчитися, які знання та навички отримати, якого результату досягти. У класі ми можемо працювати над спільним для усіх планом, але також спонукати учнів доповнювати його власними інтересами, аби випрацьовувати персональну мотивацію до навчання.
- Створити особистий освітній профайл: дослідити свої сильні сторони, потреби, мотивацію та цілі, знайти власні цінності, що спонукатимуть до дій.
- Забезпечити гнучкість освітнього середовища: враховувати індивідуальні потреби кожного учня, опиратися на його сильні сторони.
Аби зрозуміти свої цінності, потрібно прописати та пропрацювати їх більш детально.
Одну й ту ж цінність кожен може трактувати по-своєму, тому, аби дійти порозуміння та дізнатися, що під певною цінністю розуміє інша людина, пропонуємо скористатися такими типами вправ:
- діаграма звʼязків (що я розумію під цією цінністю?);
- вправа «5 чому?»;
- асоціативний ряд;
- мозковий штурм.
Визначивши свої цінності або ж обравши ту, яку ми прагнемо розвивати, необхідно прописати переконливі аргументи, що спонукатимуть нас працювати над цінністю, а також план і чіткі кроки досягнення мети.
Прописати чіткий план та виокремити конкретні кроки досягнення допоможуть запитання (як приклад беремо цінність «безпека»):
- Як безпека виглядає на практиці?
- Як почуваються люди в безпеці?
- Якими можуть бути результати безпечного середовища?
- Якими є правила безпечного середовища?
- Що залежить конкретно від мене?
Формування та розвиток цінностей на уроках інтегрованого курсу «Здоровʼя, безпека та добробут» є ключовим аспектом сучасної освіти. Виховання цінностей допомагає учням краще розуміти себе та своє оточення, формувати власний життєвий шлях та робити свідомі вибори. Використовуючи персоналізований підхід, деталізоване розуміння цінностей та діяльнісний підхід, ми можемо створити освітнє середовище, де кожен учень відчуватиме себе важливим і мотивованим до навчання.