Розвиток soft та hard-skills на уроках мистецтва
Навички, якими має володіти сучасна людина, умовно можна поділити на такі три категорії як «мʼякі», «тверді» та метанавички. «Мʼякі», або soft – це навички, що допомагають нам взаємодіяти з іншими. Сюди входять:
- комунікація
- робота в команді
- самомотивація
- лідерство
- емоційний інтелект та інші.
До «твердих» навичок, що формуються на уроках мистецтва належать, зокрема,
- формування знань та уявлень про мистецтво (жанри, митці, твори);
- здібності до сприймання та інтерпретації художніх творів;
- розширення естетичного досвіду, вмінь і навичок у сфері мистецької діяльності;
- художньо-образне мислення;
- застосовування асоціативних зв’язків між творами образотворчого мистецтва, творами інших мистецтв та життєвими явищами та інші.
Під метанавичками ми розуміємо універсальні навички, необхідні в усіх сферах. Серед них основні – це самосвідомість (прийняття реальності, розуміння себе, емпатійність), креативність (імпровізація, інноваційність та вирішення проблем) та стійкість (навчання протягом життя, екпериментування та вміння боротися з невдачами).
Розгляньмо на схематичному завданні, як розвивати всі види навичок одночасно. До прикладу, на уроці ми вивчаємо творчість Марії Примаченко. Як результат заняття ми хотіли, аби учні сформували власну думку про творчість художниці, запамʼятали основні факти з її життя, зрозуміли, чому її творчість є такою популярною сьогодні, підготували невеликий проєкт у групах, присвячений життю художниці/фантастичним істотам/музею, який був знищений та виставкам по Україні і світу.
«Мʼякі» навички | «Тверді» навички |
---|---|
учні називають емоції, які їм транслюють картини Примаченко | учні будуть асоціативні звʼязки між творчістю Примаченко та інших митців |
учні працюють в групах та домовляються про обовʼязки кожного учасника | учні інтерпретують зображене на картинах |
учні розвʼязують поставлене перед ними завдання креативним способом | учні знаходять, систематизують зібрану інформацію |
учні дбають про екологічну комунікацію в групі | учні оформлюють інформацію у постер, інфографіку чи відеоогляд за допомогою технічних інструментів |
учні стежать за часом, виділеним на виконання проєкту | учні випробовують техніку малювання художниці, створюючи самотужки ілюстрації до розробки в групі |
Підсумовуючи, варто зазначити, що «мʼякі» та «тверді» навички найкраще формуються в комплексі, а тому, готуючись до уроку, варто закладати їх заздалегідь у завдання для учнів.