Психологія в навчанні: створення позитивної атмосфери в класі, як запобігти булінгу
Психологія в навчанні: створення позитивної атмосфери в класі, як запобігти булінгу
Позитивна атмосфера в класі є ключовим чинником успішного освітнього процесу та добробуту учнів. Вона сприяє формуванню здорових відносин між школярами, полегшує процес навчання та знижує рівень стресу. Однак, навіть у найкращих умовах, проблема булінгу може виникнути. У цій статті ми розглянемо його причини та вплив на учнів, надамо рекомендації як його подолати, щоб створити дружні відносини в класі, які допоможуть запобігти цькуванню.
Найпоширеніші причини булінгу
Цькування часто виникає через комплекс соціальних, психологічних та емоційних чинників. Основними факторами, що призводять до нього, можуть бути:
- Низька самооцінка в деяких учнів, яка змушує самостверджуватись внаслідок приниження або агресії до інших, що дає змогу їм тимчасово відчути контроль і силу.
- Соціальна нерівність або відмінності в матеріальному становищі, культурі, національності. Школярі, які належать до меншості або відрізняються від загальної маси, можуть стати мішенню агресії.
- Відсутність уваги та підтримки з боку вчителів або батьків, що призводить до емоційної незбалансованості дітей та підлітків. Коли учень або учениця не отримують достатньої уваги вдома чи в школі, вони можуть шукати альтернативні способи привернення на себе увагу, часто через агресивну поведінку.
- Недостатня навичка спілкування, що ускладнює взаємодію між дітьми. У школярів, які не вміють правильно показувати свої емоції або вирішувати конфлікти, часто виникають труднощі у взаємодії з однолітками. Це може провокувати конфліктні ситуації та переростати в цькування.
- Вплив соціального оточення. Якщо в класі чи в школі є культура агресії або насильства, це може впливати на поведінку учнів, які починають сприймати цькування як норму. Соціальні мережі та медіа часто романтизують насильство, це також може сприяти поширенню такої поведінки.
Впливовий чинник булінгу на учнів
Цькування може мати серйозний негативний вплив на успішність школярів. Воно не лише шкодить психічному здоров’ю дітей, але й суттєво відображається на їхніх досягненнях у навчанні, що може мати довготривалі наслідки для їхнього майбутнього. Ось кілька ключових аспектів того, як булінг впливає на освітній процес:
- Зниження мотивації до освітнього процесу. Учні, які стають жертвами цькування, часто втрачають інтерес до вивчення чогось нового. Вони можуть відчувати, що навчання не має сенсу, якщо діти постійно перебувають у стресі або страху через можливі насмішки або приниження.
- Часті пропуски занять. Деякі школярі починають уникати булінгу, пропускаючи школу або окремі уроки, що негативно впливає на їхню успішність. Відсутність на заняттях означає пропуск важливих навчальних тем.
- Фізичні та психологічні проблеми. Хронічний стрес від цькування може призвести до фізичних симптомів, таких як головний біль, біль у животі або інші психосоматичні розлади. Це може змусити учнів часто звертатися до лікарів або шкільних медсестер, що також знижує їхню присутність у класі й негативно впливає на навчання.
Як подолати булінг?
Булінг є серйозною проблемою, яка може мати наслідки як для жертв, так і для тих, хто його здійснює. Ефективна боротьба із цим явищем потребує комплексного підходу, який включає виховання, навчання та підтримку.
- Виховання емпатії та взаєморозуміння. Організовуйте заходи, які сприяють розвитку емпатії серед учнів, такі як групові завдання, інтерактивні ігри, обговорення ситуацій та прикладів з життя. Однією з ключових технік, які можуть бути використані для цього, є активне слухання. Коли хтось ділиться своїми проблемами або переживаннями, співрозмовник має не лише уважно вислухати, але й повторити суть сказаного своїми словами, показуючи, що він дійсно зрозумів почуття та потреби іншої людини. Крім того, важливу роль відіграє підтримка через спільні дії. У процесі групової роботи кожен учень може взяти на себе певну роль, де важливо враховувати потреби та емоції інших членів групи. Навчання конструктивного вирішення конфліктів. Проводьте уроки, де школярі навчаються розв’язувати конфлікти мирним шляхом, обговорювати свої почуття та знаходити компроміси. Наприклад, школярі можуть брати участь у рольових іграх, де вони відтворюють ситуації булінгу у школі. Один учень грає роль агресора, інший – жертви, а решта виступають у ролі свідків. Після гри клас обговорює, що сталося, і разом шукає шляхи вирішення конфлікту, зокрема, як свідки можуть підтримати жертву та зупинити булінг. Крім того, школярі можуть вчитися використовувати «Я-повідомлення» замість звинувачень, щоб висловлювати свої почуття та потреби. Наприклад, замість того, щоб сказати: «Ти постійно ображаєш мене!», учень може проговорити: «Я відчуваю себе пригніченим, коли мене дражнять, і хотів би, щоб це припинилося». Це допомагає уникнути ескалації конфлікту та сприяє більш конструктивному діалогу між школярами.
- Регулярний зворотний зв’язок. Створіть умови, за яких діти могли б анонімно або відкрито повідомляти про свої переживання та проблеми, що допоможе вчасно виявляти потенційні конфліктні ситуації. Групові обговорення зворотного зв’язку. Клас регулярно збирається для обговорення загальної поведінки у школі та випадків булінгу. Учитель або класний керівник допомагає структурувати зворотний зв’язок, заохочуючи учнів давати позитивні коментарі та конструктивні поради одне одному, що розвиває навички взаємопідтримки та відповідального ставлення до власної поведінки. Використання технологій для зворотного зв’язку. Учні можуть використовувати онлайн-платформи для отримання і надання зворотного звʼязку в режимі реального часу. Наприклад, під час групових проєктів школярі можуть анонімно оцінювати внесок кожного члена команди через онлайн-опитування, отримуючи миттєвий зворотний зв’язок про свої сильні та слабкі сторони. Як приклад таких платформ, можна навести Mental Help – українську платформу, яка пропонує безкоштовну психологічну допомогу через онлайн-консультації, або Розкажи мені – онлайн-платформу, де можна анонімно отримати психологічну допомогу та консультації.
- Підтримка інклюзивності. Залучайте до активностей усіх учнів, незалежно від їхніх здібностей, походження чи соціального статусу. Важливо, щоб кожен відчував себе частиною колективу.
Як вирішувати конфліктні ситуації?
Якщо булінг уже виник, необхідно діяти негайно. Ось кілька кроків для вирішення конфлікту:
- Оперативне втручання. Першочергово необхідно зупинити будь-які прояви агресії та негайно долучити до процесу розв’язання конфлікту шкільного психолога або адміністрацію школи.
- Індивідуальна робота з усіма сторонами конфлікту. Важливо поговорити як з кривдником, так і з жертвою, щоб зрозуміти мотиви та причини булінгу. Психологічна підтримка повинна надаватися обом сторонам.
- Навчання та перевиховання кривдника. Важливо не лише покарати агресора, але й допомогти йому усвідомити свої дії, навчити його більш конструктивних способів самоствердження.
- Підтримка постраждалого. Потрібно забезпечити емоційну підтримку для постраждалого, допомогти йому відновити впевненість у собі та почуття безпеки.
- Робота з класом. Важливо провести з учнями обговорення ситуації, навчити їх реагувати на подібні випадки та підтримувати одне одного.
Створення позитивної атмосфери в класі — це тривалий процес, який вимагає постійної уваги та зусиль із боку педагогів, учнів та їхніх батьків. Запобігання булінгу — одна з найважливіших завдань у формуванні здорового освітнього середовища, де кожен школяр відчуває себе захищеним, зрозумілим і важливим. Використовуючи наведені поради, можна суттєво знизити ризик виникнення конфліктів та булінгу, створивши умови для комфортного освітнього процесу.