Проблеми впровадження НУШ за результатами дослідження
Новизна завжди лякає людей, і реформи, що впроваджуються в закладах освіти, не є винятком. Саме тому реалізація Нової української школи (НУШ) супроводжується значними викликами та проблемами, які потребують аналізу та вирішення. Більш детально про НУШ, його впровадження та принципи ми розповіли в нашій статті раніше. У цьому ж матеріалі розглянемо результати дослідження, які виявили основні труднощі під час впровадження реформи, та обговоримо можливі шляхи їх подолання.
Дослідження організувала та здійснила ГО «Смарт освіта» у партнерстві з Фондом «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва, Центром політичної соціології, Інститутом освітньої аналітики, ГС «Ре:Освіта» та аналітичним центром «ОсвітАналітика» Київського університету імені Бориса Грінченка у 2024 року. Мета дослідження – оцінка стану впровадження реформи «Нова українська школа».
Виклики та способи їх подолання
Недостатня обізнаність педагогів про суть реформи
Проблема: 45% вчителів 5-6 класів не можуть пояснити іншим суть НУШ. Це свідчить про недостатню інформаційну підтримку та роз’яснювальну роботу серед педагогів. Важливо підкреслити, що вини вчителів у цьому немає, адже реформа є новою та обʼємною, і часу на опанування усім матеріалом недостатньо.
Рішення: організовувати регулярні семінари, вебінари та тренінги для педагогів, де вони зможуть отримати детальні пояснення щодо цілей, завдань та методик НУШ. Збільшити кількість курсів підвищення кваліфікації, забезпечити вчителів сучасними навчальними матеріалами та обладнанням для підготовки до роботи в нових умовах. Важливо також створити доступні онлайн-ресурси з інформацією щодо реформи, наприклад, як цей файл концепції НУШ.
Нерозуміння цілей та завдань реформи
Проблема: багато вчителів не до кінця розуміють цілі та завдання НУШ, що веде до поверхневого сприйняття нових підходів і навичок. Важливо усвідомити, що глибоке опанування реформи можливе лише через практичний досвід. Тільки під час роботи з новими методиками педагоги зможуть повністю зрозуміти НУШ та її основні цілі.
Рішення: активне впровадження нововведень допоможе вчителям краще розуміти суть та завдання реформи, що сприятиме успішній реалізації НУШ у навчальному процесі. Варто також організувати інформаційні кампанії для глибшого ознайомлення педагогів із сутністю реформи. Наприклад, розроблені наступні матеріали, у яких можна ознайомитися із базовими засадами реформи та оцінювання в НУШ.
Брак практичних кейсів та реалістичних знань
Проблема: педагоги, які проходили курси підвищення кваліфікації, часто скаржилися на відсутність практичних прикладів і відірваність лекторів від реальних шкільних умов. Багато із них не мають досвіду роботи в школі, що ускладнює передачу корисних знань.
Рішення: організувати заходи за участю вчителів, які мають реальний досвід роботи в освітніх закладах. Це допоможе зробити навчання більш практичним і відповідним до сьогоденних умов. Після негативних відгуків педагогів цей момент врахували.
Низький рівень мотивації серед вчителів
Проблема: внаслідок воєнних дій педагоги відчувають підвищену тривогу, страх, сум і гнів. Це призводить до перевтоми та «вигорання». Як результат, спостерігається низький рівень мотивації, проблеми з концентрацією, вразливість до критики, а також труднощі із запам’ятовуванням інформації. Великий відсоток вчителів отримує психологічну допомогу від шкільних психологів, у багатьох навчальних закладах, таких фахівців бракує.
Рішення: організувати тренінги, як от швидка психологічна допомога учасникам освітнього процесу та курси з надання першої психологічної допомоги для вчителів. Розробити чіткі алгоритми для роботи зі складними випадками, щоби полегшити навантаження на педагогів і дати їм можливість зосередитися на своїй роботі. Створити систему стимулів для вчителів, які активно впроваджують реформу. Це може включати фінансові заохочення та інші форми підтримки, що сприятимуть підвищенню мотивації та зменшенню емоційного вигорання.
Проблеми з матеріально-технічним забезпеченням
Проблема: недостатня кількість необхідної матеріально-технічної бази, зокрема сучасних навчальних матеріалів та обладнання, ускладнює реалізацію НУШ. Часто не вистачає друкованих підручників, або ж вчителі отримують не ті видання, які замовляли. Це негативно впливає на навчання і знижує ефективність викладання за новими стандартами. Педагоги змушені витрачати власні кошти для забезпечення навчального процесу.
Рішення: збільшити фінансування для закупівлі сучасних навчальних матеріалів та обладнання. Розробити державні програми підтримки шкіл, забезпечуючи їх необхідною технікою. Це включає надання комп’ютерів, інтерактивних дошок, телевізорів та інших засобів для навчання. Гарантувати своєчасне постачання друкованих підручників відповідно до замовлень вчителів. Такий підхід уніфікує навчальний процес та покращує його якість. Міністерство освіти і науки сподівається на поліпшення ситуації з матеріально-технічним забезпеченням шкіл і доступністю підручників. Завдяки додатковому фінансуванню та підтримці партнерів, ці проблеми поступово вирішуються. У держбюджеті на 2024 рік передбачено 1,5 млрд грн для забезпечення підручниками.
Нерівномірний рівень впровадження реформи
Проблема: існує значна різниця в рівні реалізації реформи між різними регіонами та школами. У деяких освітніх закладах процес йде значно повільніше через різні причини, серед яких недостатнє фінансування та організаційні проблеми.
Рішення: провести аналіз причин нерівномірного впровадження реформи та розробити спеціальні програми для регіонів та шкіл, які відстають. Забезпечити однаковий розподіл ресурсів і надати організаційну підтримку. Як вже було згадано раніше, додаткові фінанси, що були виділені можуть сприяти покращенню реалізації реформи.
Успішне впровадження Нової української школи є важливою умовою для створення сучасної освітньої системи в Україні. Для досягнення поставлених цілей необхідно подолати низку викликів, зокрема, підвищити обізнаність та мотивацію вчителів, забезпечити їх необхідними ресурсами та методичними рекомендаціями, а також створити підтримку на всіх рівнях освітнього процесу. Лише спільними зусиллями ми зможемо досягти успіху та забезпечити якісну освіту для майбутніх поколінь.