Організація групової дослідницької роботи на уроках хімії за допомогою онлайн-дошки Miro
Сучасна освіта потребує нових підходів до організації освітнього процесу, і реформа Нової Української Школи (НУШ) націлена саме на це. Одним з ключових аспектів цієї реформи є розвиток компетентностей учнів, які виходять за межі традиційного академічного навчання. Особливо важливими серед них є навички співпраці, творчий підхід до розв’язання завдань, ефективне використання новітніх технологій та розвиток критичного мислення. Завдяки груповій роботі в поєднанні з інноваційними інструментами, такими як дошка Miro, відбувається формування цих компетентностей, а сам процес стає більш ефективним і цікавим.
Детальніше про зміни, що відбулись в загальної середньої освіти в Україні, Ви можете почитати у нашій статті «Нова Українська Школа: від рутинного навчання до сучасних компетентностей». У ній ми розповідаємо про основні пріоритет в освіті, які потребували змін через ряд проблем та викликів.
Miro — це інтерактивний онлайн-сервіс, який надає можливість створювати та редагувати нотатки, діаграми, малюнки, блок-схеми, а також спільно працювати над різноманітними документами та обговорювати ідеї.
На сьогодні дошка Miro все частіше використовується в освітньому процесі українських шкіл. Ось кілька основних способів та моментів її використовують:
- інтерактивні уроки;
- спільна робота над проєктами;
- візуалізація складних тем;
- ретроспективи та обговорення.
Однією із причин широкого використання цього інструменту є значна популярність дистанційного навчання. Miro відповідає цим вимогам, забезпечуючи зручну платформу для спільної роботи вчителів та учнів незалежно від їхнього місцеперебування. Крім того, освіта стає все більш технологічною, і інтерактивні інструменти, стають невіддільною частиною сучасного навчального процесу.
Miro є цікавою із багатьох причин, а саме:
Візуалізація та інтерактивність
Сервіс пропонує безліч інструментів для візуалізації, що робить навчальний процес більш цікавим та інтерактивним. Можливість додавання зображень, відео, документів і навіть анімацій дозволяє зробити навчання різноманітним та захоплюючим.
Співпраця в реальному часі
Однією з ключових особливостей Miro є можливість одночасної співпраці багатьох користувачів. Це сприяє активному обговоренню та спільному вирішенню завдань, що особливо важливо в освітньому процесі.
Гнучкість та адаптивність
Miro легко адаптується під різні потреби. Вчителі можуть створювати шаблони для різних типів уроків, проектів або вправ. Дошка також підтримує інтеграцію з іншими інструментами, такими як Google Drive, Microsoft Teams, Slack тощо, що робить її ще більш універсальною.
Переваги використання дошки в контексті НУШ.
- Розвиток ключових компетентностей. Дошка Miro сприяє формуванню таких компетентностей, як здатність до самостійного навчання, інформаційно-цифрова, соціальна та громадянська компетентності, підприємливість та ініціативність.
- Інтерактивність та залучення всіх учнів до освітнього процесу. Школярі активно залучаються до роботи з дошкою, працюючи як індивідуально, так і в групах, обмінюючись ідеями та результатами своєї діяльності.
- Індивідуалізація навчання. Під час роботи з дошкою педагог може враховувати індивідуальні потреби та можливості кожного учня, надаючи завдання різної складності та забезпечуючи персоналізовану підтримку і зворотний зв’язок у режимі реального часу.
- Візуалізація складних концепцій. Оскільки в хімії часто зустрічаються складні поняття, що потребують глибокого розуміння, дошка допомагає їх візуалізувати, завдяки чому школярі краще розуміють і запам’ятовують матеріал
- Співпраця та комунікація. Під час командної роботи з дошкою учні вчаться співпрацювати та спілкуватися, обмінюючись ідеями та прислухаючись одне до одного.
Практичні поради для педагогів щодо впровадження дошки Miro у освітній процес.
- На початку роботи проведіть ознайомчу сесію, щоб учні дізналися про основні функції та можливості сервісу.
- Для забезпечення ефективної роботи чітко формулюйте завдання.
- Під час групової роботи розподіліть ролі, щоб кожен учасник знав свої обов’язки та зони відповідальності.
- Активно спостерігайте за процесом, надавайте зворотний зв’язок і підтримку, при необхідності корегуйте дії учнів.
- Після завершення проведіть аналіз та оцінювання, обговоріть результати, можливі шляхи покращення роботи та оцініть внесок кожного учасника.
Приклади застосування дошки Miro на уроках хімії.
1. Візуалізація хімічних реакцій
Приклад: Демонстрація хімічних реакцій
Учитель може створювати діаграми та анімації, які показують процес хімічних реакцій. Наприклад, можна візуалізувати реакцію між натрієм та водою, показуючи крок за кроком, як натрій взаємодіє з водою, виділяючи водень і утворюючи гідроксид натрію.
2. Інтерактивні лабораторні роботи
Приклад: Віртуальна лабораторія
Учні можуть працювати над віртуальними лабораторними роботами, використовуючи Miro для документування своїх експериментів. Вони можуть додавати зображення обладнання, описувати процедури, записувати спостереження та робити висновки на одній дошці. Це особливо корисно для дистанційного навчання, коли фізичний доступ до лабораторії обмежений.
3. Створення та вивчення хімічних формул і структур
Приклад: Малювання молекул
Miro можна використовувати для малювання молекулярних структур. Учні можуть створювати моделі молекул, наприклад, молекули води (H2O), метану (CH4), бензолу (C6H6) тощо. Це допомагає краще зрозуміти будову молекул та зв’язки між атомами.
4. Групові проєкти та дослідження
Приклад: Проєкт «Вплив хімічних речовин на довкілля»
Учні можуть працювати в групах над дослідницькими проєктами, використовуючи Miro для організації та візуалізації своїх досліджень. Наприклад, вони можуть досліджувати вплив різних хімічних речовин на довкілля, створювати ментальні карти для генерації ідей, діаграми для аналізу даних та презентації для представлення своїх результатів.
5. Ігри та інтерактивні вправи
Приклад: Хімічні головоломки
Учитель може створювати інтерактивні головоломки та ігри на Miro. Наприклад, учні можуть розв’язувати головоломки, де потрібно правильно розташувати елементи періодичної таблиці або знайти відповідні пари реагентів та продуктів реакцій.
6. Обговорення та ретроспективи
Приклад: Обговорення хімічних елементів
Після вивчення нової теми, учні можуть використовувати Miro для обговорення та аналізу. Наприклад, у 7 класі під час вивчення теми «Дослідження інформації з Періодичної таблиці», можна запропонувати дослідити інформацію про хімічний елемент і презентувати її. На малюнку наведено приклад розподілу роботи за зонами відповідальності кожного учня.
Використання дошки Miro в контексті НУШ значно підвищує якість освітнього процесу, роблячи його більш інтерактивним, персоналізованим та ефективним. Завдяки інтерактивності та можливості індивідуалізації навчання, дошка Miro дозволяє враховувати потреби кожного учня, візуалізувати складні концепції та сприяти ефективній співпраці й комунікації серед учасників освітнього процесу. Застосування цього інструменту на уроках хімії не лише покращує розуміння та запам’ятовування матеріалу, але й формує навички командної роботи та творчого мислення, що є надзвичайно важливими у сучасній освіті.