
Активізація учнів на уроках хімії та біології: застосовуємо метод «перевернутий клас»
Як розвинути самостійність у здобувачів освіти та спонукати до дослідницької діяльності на уроках біології та хімії? Універсального методу немає, проте є чудовий інструмент, який точно допоможе вчителю пожвавити освітній процес, а учням та ученицям відчути себе справжніми відкривачами нового, розвинути критичне мислення, швидко та ефективно опанувати нову тему. Це — метод «перевернутий клас».
Суть методу
Школяри та школярки опрацьовують теоретичний матеріал нової теми самостійно: вдома, під час підготовки, або безпосередньо на уроці, з допомогою матеріалів, наданих учителем: відеоуроки, презентації, схеми, конспекти тощо. А потім починається справжня магія: учні виступають у ролі експертів, а педагог ставить питання, уточнює, просить пояснити поняття, явища та процеси. Тобто учасники освітнього процесу міняються ролями, звідси й назва методу: учитель стає на місце школярів, а школярі посідають місце експертів із досліджуваної теми.
Лайфхаки
Для того, щоб зробити метод максимально ефективним та цікавим для учнів та учениць, пропонуємо застосувати маленькі хитрощі:
Додайте рольовий компонент
Запропонуйте не просто ставити питання, а влаштувати ток-шоу чи інтервʼю, де педагог буде в ролі журналіста й розпитуватиме цікаві факти з досліджуваної теми.
Застосовуйте різні типи контенту
Давайте для самостійного опрацювання не лише текстові фрагменти, а й відео, картинки, анімації.
Практична корисність та життєвий досвід
Обирайте для «перевернутого навчання» такі теми, які є побутово-корисними та близькими до реального життя.
Час на підготовку
Якщо будете давати завдання під час уроку, подбайте про те, щоб вистачило часу для ознайомлення із матеріалом. Чим більше часу буде на підготовку, тим більш якісно зможуть підготуватися Ваші НУШенята.
Командна робота
Об’єднайте школярів та школярок у команди: це не тільки розвиватиме навички групової роботи та комунікації, додасть духу змагання, а і зробить підготовку більш ефективною, адже кожен член команди зможе опрацювати свою частинку інформації.
Перед підготовкою та застосуванням методу «Перевернутого класу» треба врахувати його особливості, що можуть стати викликами як для учителів, так і для учнівства.
Тому наводимо ці виклики та одразу ж поради, як їх можна подолати.
Низька мотивація та самоорганізація школярів для індивідуальної роботи
Для того, щоб мотивувати учнів та учениць скористайтеся лайфхаками, що наведені вище: оберіть цікаво тему та додайте ігрових компонентів. Дітям завжди подобається щось незвичайне!
Обмежені технічні можливості (відсутність інтернету або гаджетів)
Про цей аспект варто подбати заздалегідь: якщо в школі відсутній інтернет або є заборона на використання гаджетів, дайте завдання опрацювати тему вдома.
Недостатньо глибоке опрацювання досліджуваної теми
Щоб цього уникнути, підготуйте різнопланові питання, які допоможуть школяркам і школярам у процесі пошуку відповіді глибше засвоїти потрібні знання.
Які ж безумовні переваги цього методу, чому варто застосувати його?
- активізує освітній процес;
- сприяє розвитку критичного та наукового мислення;
- дає можливість реалізації різних форм роботи на уроці (індивідуальна, групова, парна);
- забезпечує діяльнісний підхід;
- дає змогу оцінити учнів та учениць за різними групами результатів (адже вони і працюють з інформацією, і проводять власне дослідження, і систематизують інформацію природничого змісту);
- підвищує самостійність школярів;
- реалізація індивідуального підходу;
- активне використання цифрових ресурсів (відеолекції, платформи і тд.).
У якості ресурсів для опрацювання та засвоєння навчального матеріалу з досліджуваної теми можна скористатися додатковими матеріалами від Видавництва «Ранок».
Також у медіатеці Ви знайдете безліч навчальних відео та анімацій, що швидко познайомлять учнів та учениць із темою уроку.
В електронному додатку на платформі іЗЗі можна знайти завдання, симуляції та віртуальні лабораторії, що забезпечать якісне опрацювання матеріалу з хімії та біології.
Робочий зошит допоможе ефективно закріпити вивчене, адже містить багато завдань різного типу та рівня.
Спробуйте використати метод «перевернутого класу на своїх уроках! Можливо він стане улюбленою формою роботи і для Вас і для Ваших НУШенят.
Залишити коментар