
Розвиток Soft Skills на уроках біології та екології: формуємо дослідників, а не просто спостерігачів
Актуальність педагогічної ідеї. Нині від випускників ліцеїв очікують не лише глибоких знань з предметів (hard skills — це вимірні професійні компетенції), а й здатності ефективно взаємодіяти, критично мислити, вирішувати проблеми та адаптуватися до постійних змін (soft skills — це комплекс загальних, неспецифічних для конкретної професії якостей і навичок), необхідні для успіху в будь–якій сфері життя. У цьому контексті Нова українська школа (НУШ) ставить за мету формування цілісної компетентної особистості, здатної до життєтворчості. Проте традиційні методи викладання природничих дисциплін часто фокусуються на пасивному засвоєнні фактів, що перетворює учнів / учениць на простих спостерігачів, а не на активних діячів. Тому замість простої передачі знань про живі організми, ми маємо використовувати зміст предмета як потужний інструмент для розвитку soft skills: аналізу та синтезу інформації, роботи в команді під час лабораторно–практичних робіт і здатності ухвалювати екологічно відповідальні рішення. Отже, інтеграція soft skills у викладання біології та екології перетворює уроки на простір для формування майбутніх дослідників, які вміють не тільки знати, але й діяти.
Мета: продемонструвати, як використання кейс–технології на уроках біології та екології сприяє цілеспрямованому розвитку soft skills.
Мета реалізується шляхом вирішення наступних завдань:
- Проаналізувати сучасні освітні практики використання кейс–технології як інструменту розвитку soft skills, спираючись на досвід, здобутий під час навчання у педагогічній майстерні.
- Розробити та апробувати авторську систему кейс–технології для уроків біології та екології, спрямованих на формування soft skills.
- Висвітлити результативність, ефективність запропонованої педагогічної ідеї та сформулювати практичні висновки для педагогічної спільноти України.
Об’єкт ідеї: навчальний процес з біології та екології у Новій українській школі (НУШ).
Предмет ідеї: використання кейс–технології як засобу розвитку soft skills здобувачів освіти на уроках біології та екології.
Новизна педагогічної ідеї полягає в розробці та практичному обґрунтуванні авторської системи кейс–технології для уроків біології та екології, яка цілеспрямовано формує у здобувачів освіти soft skills, перетворюючи їх із спостерігачів на дослідників.
Практична реалізація педагогічної ідеї. Для глибокого аналізу та розуміння сучасних освітніх практик з використання кейс–технології як інструменту розвитку soft skills, я пройшла навчання в педагогічній майстерні «Розвиток soft skills у Новій українській школі: від теорії до практики» при навчальному закладу «Харківська академія неперервної освіти». Ця програма стала ключовим етапом моєї роботи, оскільки вона поєднувала теоретичну складову (концепція, структура та значення soft skills) із практичним досвідом використання різноманітних педагогічних технологій. Учасники / учасниці педмайстерні активно залучалися до групових дискусій, командної роботи та моделювання ситуацій, що дозволило безпосередньо відпрацювати soft skills. Саме під час інтерактивних занять та дискусій було визначено, що кейс–технологія є однією з найефективніших стратегій для розвитку soft skills в освітньому процесі. Аналіз реальних або змодельованих ситуацій на практиці продемонстрував, як цей метод допомагає школярам розвивати критичне мислення та вчитися приймати зважені рішення. Щоб повністю реалізувати цей педагогічний підхід, важливо чітко розуміти, що ж таке кейс–технологія, яка є головним інструментом для розвитку цих навичок.
Кейс–технологія — це освітня технологія, що являє собою динамічну комбінацію знань, умінь, практичних навичок, способів мислення, що цілісно реалізується на практиці. Кейс–технологія поєднує:
- аналіз інформації (самостійно та у складі групи);
- пошук ключових проблем запропонованого завдання;
- пошук відомостей, які необхідні для вирішення;
- пошук та оцінка альтернативних шляхів розв’язання завдання;
- обрання найкращого рішення і складання плану дій.
Кейс–технологія є потужним інструментом для розвитку soft skills. Процес роботи з кейсом вимагає від учнів / учениць не лише аналізувати інформацію та шукати рішення (що розвиває критичне мислення), але й працювати у групі, обмінюватися думками та ухвалювати спільні рішення (що формує навички командної роботи, комунікації та лідерства). Отже, кожен етап кейс–технології — від пошуку проблеми до обрання найкращого плану дій — є практичним тренажером для відпрацювання ключових soft skills.
Для реалізації другого завдання мною було розроблено авторську систему кейс–технології для уроків біології та екології, спрямованих на формування soft skills, що складається з таких елементів, результат показано на рис. 1:

Авторська система кейс–технології була успішно апробована на уроках біології та екології у комунальному закладі «Чугуївський ліцей № 2» Чугуївської міської ради Харківської області протягом 2024–2025-го навчального року. За цей період було проведено 14 уроків із використанням кейс–технології в 7 класі, 10 — у 8–му, 11 — у 9–му, 7 — у 10–му та 21 — в 11–му. Для додаткової апробації та поширення педагогічної ідеї було створено відеозапис уроку біології та екології, проведеного у дистанційному форматі за допомогою програми Zoom. Цей відеоматеріал розміщено на моєму YouTube-каналі «SierikBiology» і доступний для ознайомлення педагогічною спільнотою за цим гіперпосиланням.
Проведена апробація авторської системи кейс–технології на уроках біології та екології продемонструвала її високу результативність та ефективність у розвитку soft skills учнів / учениць. Використання кейсів дало змогу перейти від пасивного засвоєння матеріалу до активної пізнавальної діяльності. Школярі проявляли значно вищу зацікавленість у вивченні тем, оскільки вони бачили їхній зв’язок із реальними життєвими проблемами. Це сприяло підвищенню мотивації до навчання та формуванню дослідницької позиції. Під моїм керівництвом використання кейс–технології забезпечило високі досягнення дітей:
- 7 перемог на ІІ етапі Всеукраїнського конкурсу–захисту науково–дослідницьких робіт МАН України, доступний для ознайомлення педагогічною спільнотою за гіперпосиланням Науково–дослідницька робота МАН України;
- 8 перемог на ІІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з екології, де учні представили власні екопроєкти, доступний для ознайомлення педагогічною спільнотою за наданим гіперпосиланням Екологічні проєкти;
- у 2021 році мої школярки стали переможницями обласного конкурсу учнівських науково–дослідницьких робіт «Валеологічна культура — вибір ХХІ століття» у напрямах «Практична валеологія» та «Природні умови здоров’я».
Мій особистий досвід застосування кейс–технології було відзначено на високому рівні:
- у 2023 році на Всеукраїнському конкурсі «Учитель року — 2023» у Харкові я посіла 2–ге місце у номінації «Основи здоров’я», де висвітлювала свій досвід із застосування кейс–технології. Зазначений матеріал, а також відеозапис майстер–класу, розміщено на моєму сайті «SierikBiology».
На основі авторської системи кейс–технології, можна сформулювати наступні практичні висновки та рекомендації для педагогічної спільноти України:
- кейс–технологія є ефективним інструментом інтеграції soft skills, оскільки її системне використання дозволяє цілеспрямовано розвивати критичне мислення, комунікацію, командну роботу та навички вирішення проблем;
- застосування кейсів підвищує мотивацію учнів / учениць, адже робота над реальними проблемами демонструє їм практичну цінність знань, перетворюючи навчання на цікавий дослідницький процес;
- кейс–технологія є ефективною для підготовки до конкурсів та олімпіад, оскільки сприяє розвитку аналітичних та дослідницьких навичок, що є ключовими для перемог у науково–дослідницьких роботах МАН України та екологічних проєктах;
- роль педагога змінюється: вчитель / вчителька виступає як фасилітатор — він / вона організовує роботу, спрямовує дискусії та допомагає здобувачам освіти самостійно знаходити рішення.
У сучасному навчанні, де акцент зміщується з накопичення знань на розвиток ключових компетентностей, надзвичайно актуальною стає цілеспрямована робота над розвитком soft skills. Запропонована та апробована авторська система кейс–технології на уроках біології та екології в комунальному закладі «Чугуївський ліцей №2» довела свою високу ефективність у вирішенні цього завдання. Практична цінність педагогічної ідеї підтверджена не лише якісними спостереженнями за зростанням активності учнів / учениць, а й високими досягненнями на Всеукраїнському рівні: перемогами у конкурсі–захисті науково–дослідницьких робіт МАН України, олімпіадах з екології та інших змаганнях. Досвід впровадження цієї системи також отримав визнання на конкурсі «Учитель року — 2023», що підтверджує його значущість для педагогічної спільноти України. Отже, кейс–технологія є не просто ефективним методом для розвитку soft skills, а потужним інструментом для формування всебічно розвиненої, компетентної особистості в Новій українській школі. Вона трансформує роль педагога на роль фасилітатора, а здобувача освіти — на активного дослідника, готуючи їх до викликів сучасного світу.
Авторка матеріалу:
Сєрік Ольга Вадимівна
вчителька біології
«спеціаліст вищої категорії», вчитель–методист
Комунального закладу «Чугуївський ліцей № 2»
Чугуївської міської ради Харківської області
Залишити коментар