Переваги інтегрованого вивчення мови та літератури
У світі все пов’язано між собою. Вміння помічати зв’язки свідчить про креативність, творчість, унікальність та проривні ідеї. Люди, які мають навички з різних сфер або галузей, можуть знаходити більше способів для розвʼязування проблем. Вони швидше адаптуються до змін, легше переживають кризові ситуації і є більш гнучкими.
Сучасний педагог – та людина, яка поєднує в собі навички з різних галузей. Наприклад, він вміє знімати та монтувати відеоролики, використовувати інтерактивні технології для проведення уроків і створення завдань. Учитель має знати, як мотивувати учнів, формувати з них команду. Навчати їх вирішувати конфлікти, конструктивно висловлювати свої погляди та виражати емоції.
Чи можливо все це поєднувати на уроках, якщо, окрім цього, потрібно дати учням знання та навички з предмету?
Відповідь криється у слові «поєднувати». Американський педагог Дж. Гіббоне вважав, що інтеграція означає поєднання частин системи таким чином, щоб результат об’єднання перевершував значення кожної частини до взаємодії. Інтегруючи на уроці різні предмети та галузі, ми можемо за той самий проміжок часу дати учням значно більше, ніж тоді, коли зосереджуємося лише на одному предметі.
Розгляньмо це на прикладі завдань з курсу «Українська мова, українська та зарубіжна літератури».
Розвиток різних компетентностей та навиків на основі одного завдання
І. Формування навички працювати з текстом у відеоформаті, вміння виділяти основну інформацію та конспектування за допомогою техніки скрайбінгу.
ІІ. Вивчаючи творчість письменника, ми можемо знайомити учнів з діячами культури, сучасними виконавцями та історичними постатями. На основі цього вони можуть аналізувати почуте та прочитане, шукати зв’язки між різними галузями та історичними періодами, а також робити висновки та узагальнення, висловлюючись усно або письмово.
ІІІ. Вивчення мовних тем відбувається на основі тексту, який учні опрацьовують на уроках. Це допомагає формувати контекстуальне розуміння термінів і понять, що використовуються у конкретних ситуаціях.
IV. Дослідження мовлення, його функцій, значення, впливів відбувається на основі конкретних текстів. Учні досліджують та аналізують мовлення оповідача чи героїв та одразу застосовують отримані знання на практиці, презентуючи свою роботу.
V. Робота з художніми текстами може надихати учнів на створення матеріалів різних форматів: оголошень, реклами, афіш, статей, есе тощо. Учні вчаться висловлюватися як лаконічно, так і розлого, набуваючи навичок добирати необхідну лексику для конкретних цілей.
Підсумуємо. Інтегровані уроки:
- збільшують мотивацію до навчання
- формують в учнів дослідницький інтерес
- розвивають мовлення, вміння порівнювати, узагальнювати та робити висновки
- сприяють формуванню всебічно, гармонійно та інтелектуально розвиненої особистості.
Якщо вас цікавить інтегроване викладання мови та літератури, запрошуємо долучатися до спільноти вчителів-апробантів. Ви зможете використовувати матеріали нашого курсу на своїх уроках та брати участь у його вдосконаленні. Станьте співавторами та разом з видавництвом «Ранок» змінюйте освіту на краще. Щоб дізнатися більше, пишіть методистці інтегрованого курсу Дарині Куц: daryna.kuts@ranok.com.ua.