Проєктне навчання на уроках всесвітньої історії в 11 класі
11 клас завжди складний та насичений для учнів. Додаткові заняття, підготовка до НМТ, навчання в школі з безліччю домашніх завдань. Часто учні вже свідомі у цьому віці й бажають вивчати лише те, що їм потрібно та цікаво. То чому б не зробити навчання таким, щоб воно відповідало їхнім потребам? Всесвітня історія ідеально підійде для цього. Адже це предемет, який учні не здають на НМТ, проте багатьом він подобається. І тут на допомогу прийде проєктне навчання, яке дасть можливість учням вивчати те, що їх цікавить та трохи зніме навантаження з них.
Що ж таке проєктне навчання?
Метод проєктів — це педагогічна технологія, зорієнтована не на інтеграцію фактичних знань, а на їх застосування і набуття нових (часто шляхом самоосвіти). Активна участь учнів у проєктах дає їм можливість освоювати нові способи діяльності в соціокультурному середовищі.
Німецький педагог А. Флітнер характеризує проєктну діяльність як навчальний процес, в якому обов’язково беруть участь розум, серце і руки (“Lernen mit Kopf, Herz und Hand”). Це означає, що учні самостійно здобувають інформацію, осмислюють її через призму особистого ставлення та оцінюють результати у кінцевому продукті.
Великою перевагою проектної діяльності є вміння, які набувають учні, а саме:
• планування своєї роботи, попередньо прораховуючи можливі результати;
• використання різних джерел інформації;
• самостійне збирання та накопичення матеріалу;
• аналіз і співставлення фактів, аргументація своєї думки;
• прийняття рішень;
• встановлення соціальних контактів (розподіл обов’язків, взаємодія одне з одним);
• створення «кінцевого продукту» – матеріального носія проєктної діяльності (доповідь, реферат, фільм, календар, журнал, сценарій, відеоролик тощо);
• представляти створеного перед аудиторією;
• оцінка себе та інших.
Отже проєктне навчання розвиває багато ключових компетентностей та готує 11-класників до дорослого та студентського життя.
Які ж проєкти запропонувати учням із всесвітньої історії? Далі ділимось ідеями
Дослідження історичних постатей. Вибір видатних історичних постатей для дослідження їхнього життя та впливу на світову історію.
Приклад: Проєкти про Вінстона Черчилля, Ангелу Меркель, Вацлава Гавела або Індіру Ганді. Учні можуть створити презентації, біографічні фільми або інтерв’ю в форматі ток-шоу.
Реконструкція історичних подій. Вибір важливих історичних подій для відтворення у вигляді сценок, рольових ігор або коротких фільмів.
Приклад: Відтворення Гельсінської конференція 1975 р., створення Європейського союзу і тощо.
Історичні карти та інфографіка. Створення карт, графіків та інфографіки, що ілюструють територіальні зміни, військові кампанії або демографічні зміни.
Приклад: діаграми причин і наслідків світових воєн, інфографіка про розпад СРСР і т. ін.
Історичні журнали та газети. Розробка історичних журналів або газет, що висвітлюють важливі події, новини та життя людей різних епох.
Приклад: газета повоєнної Японії, журнал про економічне піднесення Китаю, про науково-технічну революцію тощо.
Віртуальні тури та музеї. Створення віртуальних турів або музеїв, використовуючи цифрові платформи для показу історичних подій, пам’яток і культурних артефактів.
Приклад: віртуальний музей Берлінської стіни, екскурсія країною на вибір в ХХІ ст., з порівнянням змін за останні 30 років.
Порівняльний аналіз історичних періодів. Порівняння різних історичних періодів або цивілізацій, зосереджуючись на політиці, економіці, культурі та суспільстві.
Приклад: порівняння США та СРСР під час Холодної війни, як розбудовувались європейські країни після війни і т. ін.
Тематичні виставки. Організація виставок на певні теми, демонструючи різні аспекти історичних подій через артефакти, плакати, моделі та інтерактивні елементи.
Приклад: демонстрація культурних змін у ХХІ столітті, культура 60-х років, підбірка плакатів Холодної війни.
Дебати на історичні теми. Участь у дебатах на різні історичні теми, досліджуючи аргументи за і проти певних подій або рішень.
Приклад: дебати про доцільність атомного бомбардування Японії, зміни в постіндустріальному суспільстві, ефективність плана Маршалла.
Документальні фільми. Створення коротких документальних фільмів про історичні події, використовуючи архівні матеріали, інтерв’ю та власні дослідження.
Приклад: крах апартеїду, «Оксамитова революція», кінець Холодної війни.
Ці проєкти дозволяють учням активно залучатися до вивчення історії, розвивають навички дослідження, критичного мислення та співпраці, а також роблять уроки історії більш цікавими та інтерактивними.