Визначні пам’ятки архітектури і монументального мистецва княжої доби в Києві та Чернігові
Княжа доба стала періодом формування високорозвиненої культури Київської Русі, в якій архітектура й монументальне мистецтво набули особливого значення. Київ та Чернігів — два впливові центри держави — зберегли до наших днів унікальні пам’ятки, що свідчать про високий рівень будівельної техніки, естетичних уподобань та духовних традицій XI–XII століть. Їхні храми й фортифікаційні споруди поєднують місцеві традиції, візантійський досвід та елементи європейської архітектури. У самому Києві в княжих часах зросло більш як 80 мурованих церков та цілий ліс дерев’яних. У 1018р. за різними підрахунками їх кількість сягала від 400 до 700!
Десятинна церква
Зведена у 996–998 роках, ця церква вже у 1017 році постраждала від сильної пожежі, після чого була відбудована за князя Ярослава. У 1230 році її конструкції були потривожені землетрусом, а в 1240–му храм обвалився під натиском мешканців міста, які шукали в ньому прихистку під час татарської навали. Руїни залишалися недоторканими аж до доби митрополита Петра Могили, який у південно–західній частині решток споруди звів церкву Святого Миколая.

Московитський архітектор Стасов у 1824 році повністю розібрав залишки давнього храму й на його місці звів нову споруду в стилі, який назвав «візантійсько–руським». Західну та південну стіни нової будівлі він поставив на старих фундаментах, проте характерну для княжої доби стародавню кладку безжально зруйнував. Більшовицька влада повністю знесла історичний храм, остаточно стерши з лиця землі сліди церкви Володимира Великого. На щастя, перед початком будівництва Стасова навколо старих стін було проведено археологічні дослідження. Вони дали змогу зберегти для науки залишки мозаїк, фрагменти фресок і частину грецького напису на кам’яних плитах, які колись містилися в південній стіні. У руїнах стародавнього храму також знайшли багато уламків декоративного різьблення. Особливо цінними вважаються фрагменти з вирізьбленими загадковими тризубами — тими самими символами, що відомі нам з монет князя Володимира.
Софія Київська
Софія Київська — один із найвидатніших архітектурних ансамблів часів Ярослава Мудрого. Первісна споруда мала тринадцять бань і вражала розмірами та складною внутрішньою структурою. План собору базується на візантійській хрестово–купольній системі, але українські майстри збагатили її багатоярусними галереями й оригінальним просторовим вирішенням. Особливе значення має монументальний живопис Софії Київської. Мозаїки, створені за візантійськими традиціями, відзначаються глибокою символікою і тонкою технікою виконання. Центральний образ — Богоматір–Оранта — вважається одним із найкраще збережених мозаїчних зображень XI століття. Фресковий живопис собору охоплює як релігійні, так і світські сюжети, відтворюючи сцени з повсякденного життя княжого двору та історичні події.

Золоті ворота
Золоті ворота були головною парадною брамою Києва й частиною оборонної системи міста. Споруда поєднувала військову функцію з урочистою символікою. Масивна башта з арковим проходом була увінчана церквою Благовіщення — типовим для Русі поєднанням фортифікаційної та сакральної архітектури. Характерною ознакою є застосування плінфи (тонкої цегли) та чергування шарів каменю й цегли, що створювало ритмічний візерунок кладки. Хоча сучасна реконструкція не повністю відтворює первісну споруду, вона дає уявлення про масштаб і важливість цього архітектурного елемента княжого Києва.

Чернігів — другий культурний центр Русі
Чернігів у XI–XII століттях був могутнім княжим містом, де створили неповторні зразки монументального мистецтва. У Чернігові збереглися унікальні пам’ятки монументального мистецтва та архітектури того періоду, зокрема Спаський та Борисоглібський собори, які є видатними зразками давньоруської архітектури.

Спасо–Преображенський собор
Цей храм — ровесник Софії Київської й один із найстаріших збережених храмів України. Спаський собор будувався за візантійськими архітектурними традиціями в 1033–1034 роках за розпорядженням першого відомого за літописами чернігівського князя Мстислава Володимировича. Знавці архітектури називають планувально–просторове рішення собору унікальним, оскільки подібної конструкції не має жоден із відомих давньоруських храмів. У ньому поєднується візантійська хрестово–купольна схема з елементами романської базиліки.

Борисоглібський собор
Збудований, як присвята князям–страстотерпцям Борису й Глібу в 1120–1123 рр. Собор вражає відчуттям монументальності, стійкості та внутрішньої рівноваги. Його відзначають надзвичайно майстерна техніка цегляної кладки, висока якість плінфи та вишукано вирізьблені білокам’яні капітелі на фасадних півколонах. Особливо характерним для чернігівської архітектури XII століття є використання на фасадах вапнякових декоративних елементів із рельєфами так званого «звіриного стилю», що походить ще з язичницької доби. У цих орнаментах рослинні мотиви переплітаються у химерні композиції з фантастичними істотами — птахами та грифонами.

П’ятницька церква
П’ятницька церква — унікальний витвір майстрів останнього періоду давньоруської архітектури. Її було споруджено на чернігівському посаді біля торгу і названо на честь святої Параскеви–П’ятниці — покровительки торгівлі, сільського господарства, сім’ї. У декоративному оздобленні храму велике значення мали фасади, прикрашені горизонтальними смугами меандру, сітчастими мотивами та «городками». Барабан увінчувала аркатура з поребриком, а святковості споруді додавали яскраві фрескові орнаменти в нішах, навколо вікон і порталів. Цікавою є й техніка мурування П’ятницької церкви: так звана римська кладка «в ящик», де зовнішні й внутрішні ряди плінфи створюють оболонку стіни, а простір між ними заповнено вапном і бетоном.

Архітектурні та монументальні пам’ятки Києва й Чернігова княжої доби є важливими свідченнями культурного розвитку Київської Русі. Вони поєднують у собі релігійну символіку, художню майстерність і технічні досягнення свого часу. Попри століття історичних змін, ці споруди зберегли дух епохи, демонструючи естетичні ідеали, професійний рівень майстрів і глибину духовного світу наших предків.

Залишити коментар