
5 ефективних інструментів для формування комунікативних навичок учнів і учениць від Інни Літвінової
Я глибоко переконана, що основна мета уроків української мови — навчити наших прекрасних учнів і учениць грамотно, ефективно та вишукано спілкуватися. Саме спілкуватися, тобто висловлювати думку, наводити аргументи, обмінюватися інформацією. Весь мовний матеріал із морфології, синтаксису, орфографії тощо — це фундамент, на якому мають сформуватися навички комунікації.
Погодьтеся, навряд чи хтось (не філолог) постраждав від того, що не зміг визначити тип присудка в сказаному реченні чи помилився щодо ступеня м’якости звука. Я вже мовчу про орфограми, які нам ввічливо підказує ШІ, підкреслюючи помилки в документі та пропонуючи правильний варіант (а писати власноручно — це вже рідкість). Але точно траплялися ситуації, коли людина не змогла чітко сформулювати питання, аргументувати думку, переконати в чомусь співрозмовника, зазнала невдачі на співбесіді тощо. Тож, на наш погляд, кожен урок має бути уроком розвитку мовлення, і це не гіпербола.
Пропонуємо кілька корисних інструментів для реалізації такого підходу на уроках української мови.

1. Постійна комунікація в межах уроку на теми, актуальні для учнів і учениць
Після вивчення мовної теми й закріплення матеріалу на простих вправах переходимо до обговорення цікавої для школярів і школярок теми, запропонованої в межах соціокультурної змістової лінії, яку у своїх підручниках «протягуємо» через весь розділ. До прикладу, вивчаючи дієприслівники, учні й учениці 7 класу мають нагоду поспілкуватися про важливість упорядкування своїх речей і про те, як організованість простору впливає на життя.


Упродовж вивчення розділу «Односкладне речення» у 8 класі говоримо про емоції та емоційний інтелект. Опрацювання складнопідрядного речення у 9 класі поєднуємо з обговоренням різних професій. Пропонуємо для роботи тематичні речення, цікаві тексти, завдання типу взяти інтерв’ю, написати коментар до допису тощо.

2. Формуємо «місток» між уроками та життям
Часто складається так, що школярі та школярки виконують завдання «для вчителя» чи «на оцінку», а далі йдуть жити своє життя, забувши про кличний відмінок, форми вищого ступеня порівняння прикметників, фразеологізми тощо. Тому вивчення кожної теми переводимо в особистісне русло: просимо написати листа собі дорослому із розповіддю про сучасні події, використовуючи вивчені форми дієслова, описати свій день односкладними називними реченнями, розіграти діалог на визначену тему, використовуючи певні мовні явища, тощо.
3. Мовні ігри
У будь–якому віці діти залишаються дітьми, а значить, люблять ігри. Пропонуємо різні типи мовних ігор, наприклад, пограти в «Корову», показуючи прислів’я, у «Вірю — не вірю» з метою навчитися розпізнавати фейки, зіграти ролі різних частин мови — описати себе, не називаючи. З метою профорієнтації пропонуємо учням і ученицям пофантазувати на тему майбутньої професії: уявити себе винахідником / письменником / екскурсоводом тощо. Позитивні яскраві емоції дуже сприяють ефективности навчання.
4. Проєктна діяльність
На початку кожного розділу пропонуємо проєкт, над яким школярі та школярки мають попрацювати упродовж певного часу та представити результати перед класом. Такі завдання дуже корисні для відпрацювання навичок комунікації, роботи в команді, розвитку креативности тощо. Пам’ятаю емоції від спілкування, коли мій син (зараз учень 8 класу НУШ) прийшов до мене із завданням із мого ж підручника взяти інтерв’ю у дорослих про важливість навчання. Це була чудова нагода поговорити про важливе!
Для ефективного навчання також рекомендуємо методичну розробку, яка пропонує добірку цікавих практичних завдань із підручника «Українська мова» для 7 класу.
5. Залучення ресурсів штучного інтелекту
Хочемо ми того чи ні, але світ уже диджиталізований і технології є важливою частиною нашої реальности. Тож наша задача — не вберегти школярів і школярок від ШІ, а навчити співпрацювати: шукати потрібну інформацію, перевіряти її на достовірність, правильно робити запити, розпізнавати маніпуляції тощо. Ці навички вже зараз на вагу золота, а далі будуть ще більш затребуваними. Починаючи від 5 класу, ми пропонуємо учням і ученицям вправи з використанням ШІ, роз’яснюючи тонкощі роботи, засади доброчесности та правила безпеки. Дізнайтесь у цій статті, як ефективно використати інструменти штучного інтелекту на уроках української мови.

З досвіду знаємо, що запропоновані інструменти дають змогу зробити уроки української мови цікавими й корисними, адже навички спілкування формуються саме тоді, коли діти «проживають» мову на власному досвіді. Саме це ми пропонуємо в наших підручниках. Щиро запрошуємо до співпраці!
Залишити коментар