
Інтерв’ю з партнером видавництва «Ранок» Ольгою Сєрік
Про шлях у професії
Як почалася ваша педагогічна кар’єра і що стало вирішальним моментом, аби обрати саме цей шлях?
— Моя педагогічна кар’єра почалася не з диплома магістра, а ще в дитинстві, завдяки шанобливому ставленню моїх батьків до професії вчителя. Спостерігаючи, як мої вчителі проводять уроки, уявляла, а якби я розкрила цю тему? Мріяла, як я могла б зробити матеріал цікавішим, як могла б надихнути своїх майбутніх учнів та учениць. Згодом це бажання перетворилося на тверде переконання. У своєму шкільному есе я зробила порівняння: як президент важливий для країни, так учитель важливий для формування суспільства. Ця думка не лише не змінилася з роками, а навпаки — зміцніла. Сьогодні я пишаюся, що маю цю місію — нести знання і натхнення, формуючи майбутнє нашої країни. Для мене бути вчителем — це справжнє покликання!

Чи пам’ятаєте свій перший урок? Що відчували тоді?
— Я пам’ятаю свій перший урок у найдрібніших деталях, бо підготувала його, як подарунок. Я глибоко переконана, що кожен урок має бути саме таким — він повинен зацікавлювати, інтригувати та захоплювати. І мій перший «подарунок» був особливим: це було занурення в біологію через урок–квест у стилі Гаррі Поттера. Я бачила їхні очі, повні здивування, коли звичайний клас перетворився на Хогвартс, а підручник — на карту таємниць. У той момент зрозуміла, що хвилювання було марним, бо моя ідея спрацювала. Я відчула не лише полегшення, а й справжню радість від того, що змогла довести: навчання може бути захопливим, а біологія — магічною. І ця ідея стала моєю технологією — едьютейнментом. Саме тому я й зараз розробляю уроки в такому стилі й презентую їх на своєму YouTube–каналі @SierikBiology.
Хто або що вас надихає залишатися в освіті навіть у складні часи?
— Передусім, це мої діти. Їхня жага до знань, пізнавальна цікавість — це моя головна мотивація. Коли я бачу, як дитина долає труднощі, як вона робить своє перше відкриття і вірить у власні сили — це надихає мене більше, ніж будь–які нагороди. Саме заради них я залишаюся в освіті, бо вірю, що наша спільна праця — це ключ до їхнього майбутнього. Моєю рушійною силою є моя місія — та, яку я усвідомила ще в дитинстві: як президент важливий для країни, так учитель важливий для формування суспільства. Вірю, що навіть у найскладніші часи робота має сенс, бо я не просто викладаю біологію і екологію. Я вчу дітей мислити, досліджувати, творити і знаходити надію, навіть коли все довкола здається складним. Кожен урок, кожна експедиція, кожен квест, кожна науково–дослідницька робота — це мій внесок у відбудову нашої країни, у розвиток нового, сильного покоління.
Про участь у Global Teacher Prize
Що мотивувало вас подати заявку на Global Teacher Prize Ukraine?
— По–перше, це підтвердження ефективності авторських методик. Моя ера розпочалася 6 років тому, коли я, прийшовши до класу, запросила дітей відсканувати QR–код, щоб отримати доступ до нового матеріалу. На це я отримала відповідь, яка мене здивувала: «Ми не користуємося телефонами на уроці, вони лежать у спеціально відведеному місці». У той момент зрозуміла, що ми маємо переосмислити підхід до навчання. Я прихильниця гаджетів, і вірю, що в руках вчителя/вчительки вони можуть перетворитися з шкідливого фактора на потужний інструмент. Із того дня гаджети стали невід’ємною частиною моїх уроків, а мій шлях в освіті — експериментом, поєднуючи біологію з EdTech, кейсами та едьютейнментом. Подати заявку — це можливість показати, що навчання може бути не лише ефективним, а й захопливим. Я хотіла довести, що VR та AR, а також АІ — це не просто тренди, а потужні інструменти для реального, живого навчання. По–друге, найбільшим викликом для мене як педагога є подолання бар’єрів для масштабування та інтеграції передових освітніх технологій: AI, VR та AR у масову шкільну практику України, особливо в умовах обмежених ресурсів та післявоєнної відбудови. Я вірю, що саме вчитель/вчителька є рушійною силою цих змін.

Який етап конкурсу став для вас найбільш емоційним чи знаковим?
— Найбільш знаковим для мене став етап оголошення ТОП–10 фіналістів. Я готувалася до цього моменту з надією, але, коли мого імені не було в списку, відчула не розчарування, а натхнення на нові звершення. Це було так, ніби ти піднявся на вершину гори і звідти побачив, який великий шлях ти подолав. Головною цінністю була не перемога, а шлях, який я пройшла, щоб розповісти свою історію, і підтримка, яку отримала від колег/колежанок та учнів/учениць. Це підтвердило, що моя місія набагато більша, ніж будь–яка нагорода. Конкурс став для мене не фінішем, а лише початком нового, ще більш амбітного етапу.
Чи змінилося ваше ставлення до себе як до вчителя після потрапляння до півфіналу?
— До потрапляння у півфінал я просто робила те, що люблю, експериментувала з методиками, шукала нові шляхи, щоб запалити в дітях любов до біології і екології. Я завжди вірила в свою місію, але це була особиста історія. Потрапляння до півфіналу Global Teacher Prize Ukraine 2025 стало для мене потужним підтвердженням. Це було не просто визнання мене як вчителя, а визнання ідеї. Я зрозуміла, що моя авторська методика — це не просто експеримент, а дієва модель, яка може змінити підхід до освіти в усій країні. Це дало мені не лише впевненість, а й нове відчуття відповідальності. Тепер я бачу себе не просто вчителем, а амбасадоркою інновацій. Я відчуваю, що маю ділитися своїм досвідом, щоб надихати інших педагогів і разом творити освітній простір майбутнього.
Про партнерську програму
Як ви дізналися про партнерську програму видавництва «Ранок»?
— Я почала користуватися матеріалами видавництва «Ранок» ще під час навчання в ХНПУ імені Г. С. Сковороди і з того часу продовжую це робити у своїй роботі. Для мене ваші видання завжди були еталоном якості. Під час пошуку матеріалів для свого чергового уроку–гри, я натрапила на вашу партнерську програму.

Які переваги програми стали для вас найбільш цінними?
— Я побачила в ній не просто можливість використовувати ресурси, а й шанс стати частиною великої освітньої спільноти. Для мене було надзвичайно важливим не лише брати, а й ділитись власним досвідом та ідеями. Так і розпочалась наша плідна співпраця, яка триває вже два роки.
Чи відчуваєте ви, що участь у програмі допомогла вам у професійному розвитку або розширила ваші можливості?
— Безумовно. Участь у цій програмі стала для мене потужним каталізатором професійного розвитку. Це не просто розширило мої можливості, а відкрило професійне визнання. Мої ідеї та матеріали отримали платформу. Я маю можливість публікувати свої напрацювання, що стало підтвердженням їхньої ефективності та цінності. Я стала частиною спільноти, яка складається з ініціативних та талановитих колег. Це дало змогу мені обмінюватися досвідом та отримувати натхнення для нових проєктів. Завдяки видавництву «Ранок» мої авторські методики та ідеї стали доступними для педагогів по всій країні. Я відчуваю, що це є реалізацією власної місії — допомагати вчителям та надихати їх на зміни, які формують майбутнє.
Про ресурси видавництва
Які ресурси чи матеріали «Ранку» ви найчастіше використовуєте у своїй роботі?
— Навчальні матеріали на освітній платформі іЗЗі стали незамінним інструментом для мене та моїх здобувачів освіти. Освітня платформа пропонує сучасні можливості для навчання.
Чи є у вас улюблений підручник або посібник від «Ранку», без якого важко уявити свій урок?
— Так, безумовно. Наш улюблений путівник у світ біології — це підручник для 7–8 класів авторів О. Тагліна, А. Самойлова, О. Утєвської та Л. Довгаль. Цей посібник став нашим провідником, тому що він дає можливість інтегрувати сучасні методики. Його структура дає змогу мені легко перетворювати теоретичний матеріал на захопливі уроки–квести та вікторини, що відповідає моїй авторській технології.

Особисті та мотиваційні моменти
Яке досягнення у вашій педагогічній діяльності ви вважаєте найбільшим?
— Найбільшим досягненням я вважаю не якусь окрему перемогу чи нагороду, а зміну в мисленні моїх учнів та учениць. Звісно, я пишаюся тим, що діти стають переможцями Всеукраїнських олімпіад, конкурсу–захисту науково–дослідницьких робіт МАН та складають НМТ на 200 балів. Це надзвичайно важливі та цінні результати, які свідчать про якість навчання. Проте моє найбільше досягнення — це те, що я змогла перетворити пасивних слухачів на активних дослідників і творців. Я бачу, як вони горять ідеями, як не бояться експериментувати та брати відповідальність. Вони знаходять власні рішення, створюють проєкти, які мають практичне значення для громади. Це означає, що моя місія виконана: я не просто дала дітям знання, а навчила використовувати їх для того, щоб змінювати світ на краще. Це і є моє найбільше досягнення.
Що б ви порадили колегам, які тільки починають свій шлях в освіті?
— Хочу поділитися ТОП-3 порадами.
1. Довіряйте собі та своїй ідеї! Не бійтеся експериментувати та виходити за межі звичайного уроку. Уявіть, що ваша професія — це не просто передача знань, а творчість. Пам’ятайте, що найбільше багатство — це ваша унікальність і ваша пристрасть.
2. Ви — не просто вчитель, а змінотворець. Ваша місія — надихнути на нові звершення. Дайте школярам/школяркам інструменти, щоб вони могли досліджувати, творити та змінювати світ. Фокусуйтеся на тому, щоб перетворити пасивних слухачів на активних творців.
3. Партнерство. Дайте змогу дітям дивувати вас, вчіться разом з ними новим технологіям. І найголовніше — будьте для них не просто наставником, а провідником у великий і захопливий світ знань.
Як ви бачите роль учителя у розвитку суспільства сьогодні?
— Сьогодні, як ніколи раніше, я переконана в істині, яку усвідомила ще в дитинстві: як президент важливий для країни, так учитель важливий для формування суспільства. Роль вчителя/вчительки сьогодні — це вже не лише передача знань. У складні часи, які переживає наша країна, педагог стає опорою, джерелом стабільності та надії. Ми не просто навчаємо біології чи математики, ми вчимо дітей критично мислити, не боятися викликів, знаходити рішення та бути проактивними.
Яка мрія або ідея вас зараз найбільше надихає у роботі з учнями?
— Моя найбільша мрія та ідея, яка мене зараз надихає, пов’язана з тим, що я є світчером у сфері освіти. Сьогодні моя головна мрія — навчити кожну дитину бути героєм у повсякденному житті. Я хочу, щоб учні розуміли, що вони мають силу змінювати світ. Саме тому мене так надихає роль амбасадора міжнародної освітньої програми FAST Heroes. Це не лише велика честь, а й відповідальність. Це можливість поширювати знання, що можуть змінити долі, та робити наш світ безпечнішим.
Шановне видавництво «Ранок»! Я пам’ятаю, як два роки тому ви дали мені шанс не просто використовувати ваші матеріали, а ділитися своїми ідеями. Це стало для мене початком. І сьогодні, як символ нашої співпраці, я хочу передати вам щось особливе. Я назвала це відео «Україна має талант — і ми, вчителі, є підтвердженням цього!». Це моя щира подяка вам за те, що ви повірили в мене. І це мій подарунок для всіх освітян України, щоб і вони повірили в себе.
Зацікавились партнерською програмою від видавництва «Ранок»? У вас є чудова можливість доєднатись за цим посиланням та отримувати ексклюзивні пропозиції та підтримку!
Ольга Сєрік
7.10.2025
Дякую видавництву Ранок за співпрацю і довіру!
Залишити коментар